Att PR-byråerna har en hel del att lära när det gäller att pitcha bloggare är välkänt. PR-byrån Text100 har gjort en undersökning och Dagens Media pratar bloggmissnöje. Jo tjena, läs och lär, PR-byråer.
Tag: undersökning
-
-
Fina siffror för bloggälskare
Fler läser bloggar än spelar online enligt undersökning. Jag är nyfiken på definitionen av “nyheter” dock, eftersom oerhört många nyheter jag konsumerar kommer just från bloggar…
-
Dagens goddag yxskaft: Bannerplaceringen är allt
Intressant undersökning om var svenska surfare tittar någonstans. Inte så förvånande resultat kanske, men ändå.
Som annonsör har man kort om tid att fånga intresset hos besökaren. Undersökningen visar att en annons finns i webbläsarfönstret under i genomsnitt 18 sekunder (när besökaren scrollar en sida) och att annonsen under den tiden bara får en sekunds uppmärksamhet. Besökaren sållar alltså oerhört snabbt bland webbsidans innehåll.
I en tillhörande artikel så pratar Fredrik Wallner om klickfrekvens för banners. Det mest intressanta är synen på att klick inte är allt, något som jag och många andra webbpublicister har försökt förklara för annonsörer under lång tid. (more…)
-
-
Undersökning visar att bloggar saknar trovärdighet, annan undersökning säger motsatsen
Shoppingsajten Kelkoo konstaterar att skandinaver inte litar på bloggar, utifrån en undersökning man gjort. Fler än 4 300 personer har tillfrågats, vilket gör resultatet lite svårt att vifta bort.
Män och kvinnor i hela Skandinavien är eniga i frågan: bloggar är inte mycket att lita på. Färre än 5 % av undersökningens skandinaviska nätkonsumenter tycker att bloggarna ger goda råd. Bland konsumenter över 15 år är det bara runt 2 % som angett att bloggarnas råd är mest trovärdiga. Det är alltså de unga ute på nätet som lyssnar mest på bloggarna.
Nu vet jag inte hur frågan ställts, men Kelkoo har säkert rätt, undersökningar ljuger aldrig… Eller hur? (more…)