Blondinbellas överdrifter har inget med att tjäna pengar på bloggar att göra

Det verkar som att Blondinbella, eller Isabella Löwengrip som hon heter, har tagit i lite när hon berättat vad hon tjänar på sin blogg. DN räknar kronor efter att bolaget bakom bloggen har lämnat sitt första bokslut, och kommer fram till att det rör sig om knappt 7 000 kr/månad i vinst (baserat på en vinst efter skatt på 113 000 kr).

Ja, rätt långt ifrån miljonvinster och annonssälj för 300 000-400 000 kr/månad. Har Blondinbella medvetet överdrivit sina siffror, eller förstår hon helt enkelt inte bättre? Eller är det så att det är flera bolag och annat bakom det hela, och i så fall, har DN byggt en story på inkomplett fakta? Blondinpappa Rydberg menar det, som även pratat med Dagens Media om saken.

DN:s Jonas Leijonhufvud kommenterar det hela på Mediebloggen, också den på DN. “Där sprack bloggbubblan” är titeln på posten, lagom provocerande sådär.

Han skriver:

I vilket fall som helst känns det som att bloggbubblan spruckit i och med Blondinbellas första bokslut. För om inte Blondinbella tjänar några pengar, vilken bloggare gör det då?

Eh. Okej. Vi kallar det där retoriskt och fortsätter till postens slutkläm:

Nej, några större annonspengar går det inte att tjäna på en blogg idag.

Det tror jag inte på. Det är inte svårare att tjäna annonspengar på en blogg än på något annat online just nu. Beskyll hårda tider, eller dåliga annonssäljare, men kom inte och påstå att det inte går att tjäna några annonspengar på bloggar. Det handlar om trafik, och det handlar om att nå ut. Även i Sverige. Ser man internationellt sett så är påståendet skrattretande.

Därmed inte sagt att det är lätt att tjäna pengar på annonser, både generellt sett och för bloggar som sådana. Det för oss till:

Men är man lagom kontroversiell det går det att bli ruskigt känd på kort tid. Och det kan man göra ju pengar på i nästa led. Återstå att se hur det går för Blondinbellas klädkollektion…

Jag har alltid hävdat att spinoffer är vad man ska jobba med om man vill tjäna pengar på en blogg. Börja Blogga är ett bra exempel, jag kan härleda uppdrag till ett värde klart större än Blondinbellas vinst till den bloggens existens. Då räknar jag inte förfrågningar, och jag är övertygad om att när jag summerar den i februari nästa år så blir det svårt att inte se den som en finansiell succé.

Utan en enda annons.

Ska vi jämföra Blondinbellas trafik med Börja Bloggas? Det vore löjligt, jag tror inte jag är i närheten av hennes dagstrafik på en månad. Ändå är det fullt möjligt att jag tar in mer pengar på denna under ett år, än vad hon lyckas med.

Det handlar om vad man bloggar om, hur man säljer det, och om man når rätt personer. Det handlar om vem som läser din blogg.

“Bloggbubblan” existerar inte. Eventuellt finns det en kvällstidningskonstruerad modebloggsbubbla, med drömmar om dagens outfit-poster som leder till hundratusentals läsare, gratisprodukter och månadslöner betalda av annonser som säljer sig själva.

Den kanske sprack. Det var lika bra.