24 Hour Business Camp, andra tagningen

24HBCJag ska vara ärlig. Jag var skeptisk till att över huvud taget vara med på 24 Hour Business Camp en gång till. Inte för att den första upplagan tidigt i år var dålig på något sätt – tvärtom, det var magiskt – utan för att det började kännas lite för organiserat. Lite corporate sådär, sådant skrämmer mig.

Bevisligen tog jag mitt förnuft till fånga, och det är jag väldigt glad för. 24HBC nummer två var en härlig tillställning, bland nya och gamla bekanta, och en väldig massa ambition, talang, galenskap och entreprenörsanda.

Jag och Malin Jonsson – med offsitesupport från Rickard Olsson i Japan – byggde Spelbloggen. En blogg om spel. Aldrig gjort, som vi säger i vår enminutspitch (video kommer, leta rätt på den själv här annars), aningen ironiskt förstås. Min vän Jonathan Sulo, som skänkte mig domänen, gjorde ett försök tidigare. Den här gången gick det bättre.

Spelbloggen är, precis som Börja Blogga var direkt efter sin lansering, ett lyckat projekt redan nu. Varför?

  • Vi har samarbetsavtal med Helsingborgs Dagblad – kolla in deras spelblogg med utvalt innehåll (samt kommande unikt), och mer ska det bli. Betalt? Men självklart…
  • Vi har ytterligare tre samarbetspartners på ingång, en klar och en som är ytterst positiv. Det känns inte bara bra, det lägger även grunden till trafiken till Spelbloggen. Alla samarbeten ser inte likadana ut så klart men likväl, jag skulle inte nämna det om det inte var på riktigt.
  • Vi byggde en spelblogg på 24 timmar. Inte så imponerande? Kanske inte, men vi byggde även en första version av vår iPhone-app, och har en Twitter-backchannel för redaktionen med vänner. Och det här är bara vad jag kan länka till just nu…
  • Vi hade riktigt jävla kul, om ni ursäktar ordvalet. Det är något som är viktigt för mig, jag startar inte projekt om det inte är roligt. Punkt.

Det är något speciellt med att sätta sig med ett projekt i 24 timmar. Den fokus man kan lägga när man bara jobbar med en enda sak är svårt att återskapa i den vardagliga lunken. Miljön – och då menar jag inte bara Yasuragi – gör sitt så klart, omgivningen är helt enkelt taggande.

Eller: det här är så nära rock n’ roll man kan komma i den här branschen.

Jag trivs med andra ord. Speciellt när det blir barhäng och diskussioner efter midnatt, spontana möten, samarbeten från ingenting, och häng i utomhusbadet. Rimmar kanske lite illa med rock n’ roll, men det får man ta. Skaparandan på 24 Hour Business Camp är och förblir rätt mycket in your face. Det behövs.

Det fanns ett tema i år, mashups. Det struntade vi i, även om allt är rätt mycket mashup idag. Och att mata material till hd.se samt ha en backchannel från Twitter, det skulle man kanske kunna härleda till någon form av mashupvariant om man vill. Igen, det struntar vi i.

Spelbloggen är ute, i beta en stund till men fullt fungerande, med innehåll och allt. Vi bjuder in våra gamla goda vänner för att bidra när de känner för det, samt nya med för den delen. De gör det redan, gensvaret och intresset är värmande och härligt – mellan oss tre så har vi inte bara 20 års spelskrivande under bältet, vi har även ett kontaktnät som är omfattande.

Så ja, Spelbloggen blir bra. 24 Hour Business Camp var bra. Det känns bra.

Lite läsning med mera för nyfikna.

Samt:

Slutligen rekommenderar jag Björn Falkeviks och Joakim Jardenbergs 10:00-sändning på fredagsmorgonen. Den är bra, den tar upp Spelbloggen, och den innehåller ett citat från Jocke som jag starkt överväger att trycka på visitkortet (om jag inte tyckt att dela ut papperslappar är väldigt 1.0). Helt apropå Spelbloggen och att bygga en blogg inte direkt är något speciellt, samt att vi har vår deal med Helsingborgs Dagblad:

Det där är typiskt TDH, han tänker ju ofta ett steg längre

Tack Jocke.

Och tack alla som gjorde 24 Hour Business Camp till verklighet en gång till. Jag kommer inte tveka inför den tredje…