Blogvertiser är den första PayPerPost–kopian som hittar till Sverige, men säkerligen inte den sista. Konceptet är enkelt. Bloggare anmäler att de vill få betalt för att skriva inlägg, medan annonsörer betalar för att få inlägg hos villiga bloggare. Hela konceptet upprör, speciellt vid första kontakten med det, men är det så farligt?
Nyckeln är förstås integritet, och egentligen finns det ingenting som hindrar dig att verkligen skriva vad du verkligen tycker om den produkt som annonsören betalar dig för. I verkligheten så är det troligen svårt för många att sabla ner på något när de får betalt, precis som de blir lyckliga över att få gratis testprodukter och därmed mer positivt inställda. Att recensera med helt öppna ögon är inte lätt alla gånger, det kräver erfarenhet och kunskap.
Därmed inte sagt att inte alla bör säga vad de tycker. Jag har svårt att bli upprörd över Blogvertiser faktiskt, det är ett sätt för vissa bloggare att tjäna några slantar, för PR-byråer att nå ut med sitt budskap, och för SEO-micklare att bygga pagerank. Det är ingenting för mig, men det betyder inte att det inte passar någon.
En sak är dock säker. Printmedias bloggkritiska röster kommer använda de köpta bloggposternas intåg som trumfkort när de debatterar sin egen storhet, och bloggarnas nedsvärtande av journalistiken. Det hände i USA, det kommer hända här med.
Via Emerge, Beta Alfa, Rund kvadrat, SuperAnton och Dagens Media.