Tag: blogga


  • Grattis Anton

    Anton Johansson:

    Idag fyller den här bloggen ”Fyra nyanser av brunt” 10 år. Det började som ett test av den då väldigt nya bloggplattformen wordpress.com (självhostade wordpressbloggar hade funnits lite längre), vilket var anledningen till att mitt 16-åriga jag tyckte att adressen ”bajsbrun.wordpress.com” var en bra idé. Det var ju bara ett test.


  • Allt är inte bra nog för att publiceras

    Just nu pågår #blogg100, en utmaning startad av Fredrik Wass med över 500 bloggar som deltar. Utmaningen består i att skriva en bloggpost om dagen i 100 dagar, och hyllningskören låter inte vänta på sig. Dels för att det är ett kul tilltag, och dels för att Wass – liksom många andra (jag inräknad) – har sina cheerleaders som hejar på. Inget ont om det, så fungerar det helt enkelt.

    Själv deltar jag inte, eftersom #blogg100 är tänkt som en utmaning, och en bloggpost om dagen är inte en utmaning för mig. Jag jobbar med att skriva, bland annat, och även om jag planerar mitt skrivande så är snittet långt över en post dagligen. Så är det inte för alla, de flesta prioriterar bort sina bloggar till förmån för annat som upplevs viktigare och mer akut. #livet, som det hade hashtaggats på Twitter, tar plats och för de allra flesta är bloggen ett sidoprojekt. Inget konstigt med det heller.

    En utmaning som #blogg100 kan ändra på det, precis som NaNoWriMo. I bästa fall ger det en vana att skriva dagligen, vilket är bra. Bra skribenter, oavsett om de är författare, journalister, bloggare eller kolumnister, skriver så gott som dagligen. Att skriva är ett hantverk, det behöver utövas, och vem som helst kan lära sig att skriva.

    Det betyder inte att allt som skrivs bör publiceras.

    (more…)


  • Så flyttar du från Metroblogg

    Metro slår igen tjänsten Metroblogg den 25 april, så har du en blogg där är det hög tid att flytta till bättre alternativ. Lyckligtvis finns det många av dem, exempelvis wordpress.com eller Blogger. Jag delar förvisso inte Ted Valentins tilltro till den sistnämnda, men hans flyttjänst är en allmängärning som förtjänar en länk, så här är den: flyttametroblogg.se.

    Naturligtvis försöker Metro sälja Metroblogg-tjänsten till någon befintlig aktör, men det är troligtvis inte så många som kan köpa den. Det vore nästan något av en poetisk rättvisa om den hamnade hos blogg.se, på något vis förtjänar de varandra.

    Nåja, nu ska vi inte vara sådana. Har du din blogg på Metroblogg idag så flyttar du till ett bättre ställe omedelbums för att slippa krångel och riskera bli av med innehåll. Jag föreslår wordpress.com, men det mesta är ett steg uppåt. Lycka till!


  • Vadå proffsbloggare?

    Med jämna mellanrum dyker det upp mer eller mindre läsvärda poster om proffsbloggare. I många fall handlar det om att en bloggare svarar på “frågor om hur man blir proffsbloggare”, vilket egentligen betyder att vi får ett illa maskerat “kolla vad jag är bra – men det är minsann inte så enkelt!”-inlägg.

    Så stopp där.

    Först, grattis om du tjänar pengar på din blogg (utan att lura dina läsare) och har en massa läsare! Förhoppningsvis betyder det att du gör något rätt med ditt bloggande.

    Men vidare då, nästa gång du tänker börja prata om “proffsbloggare” så stanna upp ett slag. (more…)


  • Upprop mot köpta bloggposter

    Kicki Norman får lite uppmärksamhet på Dagens Media idag kring sitt upprop mot köpta bloggposter, eller rättare sagt smygreklam i bloggar. Det är nämligen så att man måste vara tydlig med vad som är reklam och vad som är redaktionellt innehåll – du behöver en avsändare. På så sätt låter det som ett bra initiativ.

    Finns det några pengar i det? Så här säger Norman:

    – Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.

    Kanske är det så att man skulle trycka till PR-byråerna som sysslar med det här? För en kämpande bloggare, i synnerhet en yngre sådan, är 10 000 kr för en bloggpost bra betalt.

    For the record, mina ord är mina egna. De är inte till salu.


  • Bloggare och Mac-användare?

    Är du Mac-användare och bloggare? Det finns program som kan underlätta livet för dig – tre stycken möts i min senaste artikel för engelskspråkiga Devlounge. Ett av dem fick mina pengar, eller en del av dem i alla fall…


  • Få betalt för att blogga hos Aftonbladet

    Aftonbladet BloggTveksamma Metrobloggen får sällskap i kategorin “få betalt för att blogga hos oss” av Aftonbladet.

    Vi har under en period tittat på olika sätt att dela annonsintäkter med bloggarna här på Aftonbladet Blogg. Nu har vi kommit en bra bit på väg, och har träffat en intressant samarbetspartner. Vi håller på att utarbeta ett system där bloggar med mycket besök ska få en del av kakan.

    Anton på Fyra nyanser av brunt gissarTailsweep som partner, jag tror snarare på strötrafik från Aftonbladets traditionella annonsörer, det vill säga tokigt onischat. Är det fallet så blir det småslantar till bloggarna.


  • Bisonblog fyller tre år – en bloggframgångssaga

    Fredrik Wass är redaktör på tidningen Internetworld, och driver även Bisonblog. Idag skriver han om att bloggen fyllt tre år. Det är ett intressant inlägg med många tankar, men det här fastnade jag för, apropå varför blogga.

    För mig har det alltid funnits tre syften:

    1. Lära mig mer om ett ämne jag är intresserad av
    2. Blir bra på trend- och omvärldsbevakning
    3. Bygga kontakter

    Det som skiljer mitt bloggande från hur det var för tre år sedan är vetskapen om att jag har fler (och kunnigare) besökare och att bloggen blivit en marknadsföringskanal för mig yrkesmässigt i större utsträckning.

    Läs hela inlägget, och gratulera Fredrik för ett väl genomfört arbete så här långt! Som jag: grattis, Bisonblog!


  • Reklambyårns dagar är räknade, struligt bloggköp, mer Ubuntu, och hologram på konferensen

    Ändrade planer, det blir ingen ändring av länkvändorna just nu, som jag talat om tidigare. Det är uppe på betalistan, men jag är lite osäker på hur jag skall göra, helt enkelt. Vi kör på som vanligt ett tag till. (more…)


  • Andreas Wiklunds WordPress-teman rullar in tusenlappar

    Om man är rejält insyltad i WordPress-världen så har man säkerligen kommit i kontakt med Andreas Wiklunds teman. De är populära och stilrena, det senare är något som inte direkt är vanligt i floran av gratismaterial till det populära bloggsystemet. (more…)


  • Twingly sprider sig ytterligare

    TwinglyKonstaterar att Primelabs blogglänkartjänst Twingly, som levererar relevanta blogglänkar till SvD.se, DN.se och IDG – bland andra – nu sprider sig ytterligare. Senaste tidningen att sålla sig till skaran är Helsingborgs Dagblad, med en stor tydlig ruta vilket är trevligt. Mindpark berättar att Sydsvenskan står på tur, samt tidningarna inom koncernerna Gota Media (bl.a Barometern) samt Skåne Media (Ystads Allehanda m.fl.). Mer exponering för bloggmaterial är att vänta, med andra ord. Samtidigt svänger sig fler och fler med begreppet Twinglyhora, så vi får se vart det bär till slut.


  • Schyffert handlar bläckpatroner, EA köper BioWare, Nobelpris, och Firefox till mobilen

    Dagens länkvända är dubbel, kan man säga, om man vill konfundera en aning. Och det vill man ju. (more…)


  • Alex Schulman, epilogen som kommer ses som prolog

    Someone bring in the clownsJag är imponerad av hur väl Alex Schulman lyckats spela medierna, riktigt imponerad. För om man först kan vara utpekad som Det Stora Bloggmonstret och få pressombudsmannen att ta ton, och sedan gå till långintervju med såväl Dagens Nyheter som Svenska Dagbladet, då har man gjort någonting riktigt rätt. Schulman har gått från att ha varit skvallerreporter och bitsk bloggare, till ett begrepp och ett varumärke som öppnar betydligt fler dörrar än någon kanske vill inse.

    Spelar Alex Schulman sina kort rätt så kommer vi få se en hel del av honom under de kommande åren. Vi snackar megastjärna här, med extrem exponering och självdikterade villkor varthelst han vänder sig. Webb, TV, print, radio – det kommer inte spela någon roll. Allt är i Schulmans händer nu, och det är bara att lyfta på hatten och en riktigt snygg PR-kupp.


  • Reaktioner på Yrsa Stenius blogguttalande

    Det är inte bara jag som tycker att pressombudsmannen Yrsa Stenius är ute på hal is i sina uttalande om bloggosfären i allmänhet och Alex Schulman i synnerhet. DN:s Peter Wolodarski skräder inte direkt orden kring Stenius “glad nyhet”-uttalande:

    Glad nyhet? Att pressombudsmannen har synpunkter på innehållet i våra medier är en sak, att hon ska företräda kränkta privatpersoner mot tidningar en annan. Men när Yrsa Stenius, som tidigare var chefredaktör för Aftonbladet, välkomnar att Sveriges populäraste blogg stänger butiken, då har hon både missförstått sitt uppdrag och grunden för tryckfriheten.

    Och Wolodarski får medhåll av SvD:s Martin Jönsson, som även skrivit längre om PO:s utspel mot bloggarna. För att inte tala om rösterna i den svenska bloggosfären. Vi råkar gilla vår yttrandefrihet här.


  • Alex Schulman slutar blogga och PO hotar att lagstifta om bloggar

    Sveriges största blogg (det är många som svänger sig med den beskrivningen, men finns det oberoende siffror på det?) läggs ned, för Alex Schulman tycker inte om vem han blivit och kan inte stå för vad han skriver. Det säger han rentav själv, på en presskonferens såväl som i sin sista post på Att vara Alex Schulman, den omtalade bloggen under Aftonbladet-paraplyet. Via Resumé och IDG får vi dessutom veta att Alex aldrig ville såra någon, samt att det blir fler Aftonbladet-projekt framöver, förutom de sedvanliga krönikorna.

    Pressombudsmannen Yrsa Stenius har åsikter om nedläggningen, tycker att det är på tiden på grund av Alex Schulmans “vassa tunga”. Den åsikten kan man förvisso förstå, men det blir värre, och mer generellt mot bloggosfären, i en intervju nyligen. (more…)