Linda Skugge och Sigge Eklund startar print-on-demand-tjänst

VulkanLäser att Linda Skugge (krönikör) och Sigge Eklund (författare, grundade Bloggportalen) lanserar Vulkan.se nästa vecka, en print-on-demand-tjänst där alla kan publicera sig själva utan att behöva trycka upp enorma upplagor. Författaren sätter priset, utöver själva produktionskostnaden då, och sedan skall man kunna handla.

Det här är inget nytt, flera svenska aktörer har försökt, men packeteringen kan bli avgörande då de flesta har bjudit på tämligen torftiga sajter och tråkiga webbutiker. Jag vill minnas ett tämligen seriöst försök innan dotcom-kraschen dock, Periskop eller något sådant, då gick det inte.

Vad som är intressant är att man tar in de etablerade förlagen i tjänsten, för återutgivningar samt mindre författare.

“Varje förlag ska ha sin sida på Vulkan.se. Det är redan klart med att Bonniers ger ut böcker här”, säger Sigge Eklund.

Självfallet är böcker av Linda Skugge och Sigge Eklund först ut, eventuellt tillsammans med andra Bonnier-anknutna författare. Dessutom så skall hela familjen Schulman också vara med på ett hörn, enligt duon, vilket blir intressant att se. Dessutom flirtar man med mindre etniska grupper i Sverige, ett bra drag såväl PR-mässigt som rent faktiskt, skulle jag tro:

Tanken är att Vulkan.se ska ge ut böcker även på invandrarspråk som arabiska, bosniska, spanska och kurdiska.

Med åtta miljoner i ryggen kanske det här kan gå vägen. Det vore synnerligen trevligt om det fanns en naturlig indieplats för författarna själva att nå ut – i synnerhet de bloggvänliga skulle då lätt kunna länka till en samlingssida där den egna utgivningen säljs, utan att behöva ha staplade lådor runtomkring sig, som jag hade med Drömspel – En bok om Sega Dreamcast och rollspelet Splatter.

I slutändan hänger det dock främst på fyra punkter:

  1. Användarvänligheten för författarna. Det måste vara lätt att ge ut en bok via tjänsten.
  2. Det praktiska genomförandet, från e-handelsplatsen där kunderna kan köpa böckerna, till leveranser och böckernas kvalitet som sådan. Ingen vill köpa en limbunden bok bestående av sladdrigt kopieringspapper, som faller sönder vid första genombläddringen – det måste vara bra gedigna produkter.
  3. En vettig prisbild, vilket betyder att produktionskostnaden – vilken författaren måste ta ut för sin bok – inte får vara för hög, det måste finnas utrymme för författaren att tjäna en slant, samtidigt som boken inte får bli för dyr för kunden att köpa. Att det bara är 6% moms på böcker hjälper förstås.
  4. Tjänsten måste synas, för om ingen vet att den finns så säljs inte en enda bok. Förhoppningsvis tänker man sig såväl traditionell marknadsföring, som smarta drag inom bloggosfären – det senare borde väl Sigge Eklund kunna tycker man?

Det skall bli spännande att följa det här projektet.