Skräckrollspelet Splatter publicerades av numera nedlagda Alltid Attack Förlag 2002 och är sedan länge out of print. Totalt gjorde 300 exemplar av spelet och alla sålde slut på mindre än ett halvår. Undertecknad författade spelet och Axel Widén stod för omslag såväl som illustrationer, samt bidrog även till introduktionsäventyret i boken.
Berättelsen om Splatter
En sak vill jag klargöra direkt: jag har aldrig gillat vare sig skräckfilmer eller dito litteratur. Så ett zombieskräckrollspel var tämligen långt borta på min radar, därför är berättelsen om Splatter ganska kul, tycker jag.
Jag satt och nattsuddade, smurfade runt på nätet och drack whisky. Axel Widén – vi hade ganska tät kontakt på den tiden i och med webbtidningen Drakens Tand – pingade till på MSN (eller ICQ, jag minns inte, men troligen den förra) och ville visa en ny teckningsteknik som han laborerade med. I alla fall kom vi till det till slut, jag vill minnas att vi snackade en hel del skit och flummade runt i allmänhet först. Som vanligt.
En filöverföring senare…
Det var högkontrast som gällde, kantigt och utan gråskalor. Lagom ruggigt och spretigt, på ett elakt mörkt sätt, tyckte jag.
– Axel, vi gör ett skräckrollspel, sade jag.
– Okej, svarade Axel (han gillade skräck).
– Det skall heta Splatter. Jag börjar på det nu.
Han tog mig inte på allvar, tror jag. I alla fall verkade det inte så eftersom Axel blev mäkta förvånad när jag sade att jag var klar dagen efter, bortsett introduktionsäventyret och korrläsning. Det satte sannerligen fart på honom, för illustrationerna till regelboken damp ned i inkorgen med rasande fart.
Vi träffades någon/några veckor senare – jag bodde i Borlänge då, Axel i Göteborg. Drack öl, snackade skit, festade och färdigställde spelet. Vi hade skitkul, och resultatet blev inte alls så illa som man kunde befarat med tanke på den rock n’ roll-attityd vi hade till skapandeprocessen.
Layoutningen av Splatter var frustrerande, för övrigt. Jag hade visserligen gjort en del i PageMaker och MS Publisher tidigare, men inget av de programmen fanns tillgängligt. Det gjorde däremot Word… Så ja, hela Splatter, den hundrasidiga boken i A5, layoutades i Word! Frustration är bara förnamnet, men i slutändan blev det ändå rätt okej – absolut inget speciellt, men rätt okej. Omslaget gjordes för övrigt i PaintShop Pro.
Splatter trycktes med print on demand-teknik och kostade på tok för mycket att producera, mest för att jag inte visste vart jag skulle vända mig. Det påverkade så klart en hel del, jag hade inte behövt vända så mycket på slantarna som jag gjorde.
Den tänkta framtiden
Jag och Axel hade en handfull tillbehör till Splatter planerade, men inget utkom som bekant.
- Fader Abraham var tillbehör nummer ett. Det var (och är, antar jag) den första delen i en serie äventyr som skulle ge lite mer liv (och död) till spelvärlden, boken planerades till omkring 70 sidor (A5, allt i produktlinjen skulle vara A5) och bestod av fyra sammanlänkade äventyr.
- Moder Svea var Axels projekt, en kampanjmodul som skulle bestå av en mängd plats- och personbeskrivningar med äventyrsuppslag. Tanken var att Axel skulle ge sig ut på en liten roadtrip genom Sverige och samla stoff, samt foton.
- STHLM var förvisso ett projektnamn, men det är möjligt att det hade nått produktion. Jag tog ett femtiotal foton för den här boken, som skulle bestå av lika delar äventyr och platsbeskrivningar för ett zombieinfekterat Stockholm.
Det fanns förstås fler idéer och funderingar, som exempelvis två uppföljande böcker till Fader Abraham-kampanjen, men de var inte lika välplanerade.
Faktum är att det finns en del material kvar. Just Fader Abraham blev småintressant igen när jag och Axel började diskutera Splatter 2, och jag har en del skrivet redan. Hela modulen finns i synopsisform.
Det kom dock aldrig några Splatter-tillbehör, inte ens något formulärblock. Det närmaste vi kom var artiklar i Drakens Tand och lite webbmaterial.
Varför det rann ut i sanden
Så 300 sålda exemplar av regelboken borde väl varit morot nog för att driva på Splatter-linjen? Det var det, men två saker gnagde på mig. Den första var att produktionskostnaden var för hög – vissa butiker ville inte ta in Splatter för de trodde inte någon skulle köpa spelet för 180 kr, vilket var det rekpris jag var tvungen att sätta. Det var förstås fel, Tradition i Gallerian i Stockholm köpte 80 stycken (de beställde 40+40) och sålde för 225 kr, tre månader senare ville de köpa fler men inga fanns att tillgå.
Splatter-regelboken gick åt, men det var definitivt ingen extremt bra monetär affär och minsta lilla problem satte mig på pottan, ekonomiskt. Jag tjänade inte direkt bra under den här perioden, så det var ett stressmoment.
Den kaotiska skapelseprocessen kom ikapp, helt enkelt
Det andra som förhindrade en fortsättning var materialet. Jag tyckte – och tycker fortfarande – att reglerna är bra, spelet är snabbspelat och flexibelt, men det kändes omständligt beskrivet. Jag har alltid velat göra nybörjarvänliga spel, och även om Splatter utan tvekan är ett av de enklaste rollspelen att komma in i som jag vet, så visste jag att jag kunde bättre.
Den kaotiska skapelseprocessen kom ikapp, helt enkelt. Jag ville göra en reviderad regelbok, och gjorde misstaget att frysa produktlinjen i väntan på det.
Då rann det ut i sanden, för annat kom ivägen, jag lyckades inte lösa produktionskostnaden förrän ett par månader senare och då var jag tvungen att prioritera annat.
Det är synd att det blev så. Vi borde gett ut våra planerade tillbehör till Splatter och sedan reviderat, så klart. Spelarbasen fanns ju, och ville bevisligen växa eftersom vi hade efterfrågan på fler regelböcker.
Splatter 2 och blir det någon framtid?
Ett av de projekt som blev lidande av nedläggningen av Alltid Attack Förlag var just Splatter 2. Det var på intet sätt klart, det fanns faktiskt inte ens ett manuskript, utan bara en hel del diskussioner med tillhörande stämningstexter som jag och Axel Widén, som skulle samskriva spelet med mig, bollade fram och tillbaka. Både Måns Eriksson, en av mina vapendragare, samt Bortom: Lögnens slöja-författaren Robert Jonsson var inblandade också. Vi hade kort och gott ett visst momentum, och jag skulle nog vilja påstå att både jag och Axel hade en väldigt tydlig, tämligen otrevlig, bild av hur Splatter 2 skulle vara.
Nedläggningen satte spiken i kistan.
Därmed inte sagt att det aldrig blir något nytt Splatter. Det var ett kul projekt, och även om jag inte är lika inblandad i allting som är rollspel längre, och har inte varit på länge, så är det inte helt otroligt att det flyter till ytan igen. Kanske som en e-bok, eller som en begränsad storybaserad produktlinje. Det finns såväl tankar som idéer, men inget konkret.
Så får det nog vara så länge. Är du intresserad av Splatter så kan man hitta det begagnat om man har tur.