Apropå fildelning så läser jag att CD-skivan inte bara lever och mår bra, den ökar i försäljning också. 14% upp de första fem månaderna i år är inte fy skam. Jag är inte förvånad, och det tror jag egentligen inte branschen är heller, så vad sägs om DÖH!!! moment #1:
– Trenden är klar, nya försäljningsställen som Media Markt och Skivbolaget är tecken på det, säger Thomas Jägerman, försäljningschef på skivbolaget Universal Music.
Som musikälskare ryser jag ju lite av det här, men bilmackseffekten – vilket egentligen betyder lägre priser och mer spridning (musik finns ju överallt) – handlar ju mycket om att ge folk vad de vill ha, och “folk” har inte bra smak.
Så, DÖH!! moment #2:
Skivsläpp av storsäljare som U2 och Bruce Springsteen och artister från Melodifestivalen anger många i branschen som en av orsakerna till ökningen. Bilmackseffekten har också spelat in, på Statoil har försäljningen ökat 200 procent mellan den 1 januari och 31 maj.
Och slutligen, DÖH!!! moment #3:
– Man kan säga att tiden har hunnit ifatt priserna. Fackhandeln har inte kunnat höja priserna på många år, konsumenten upplever inte längre priset som så högt, säger han.
Hälften av musiken jag köper är på CD, men det handlar mest om att priset på iTunes är onödigt högt. Helst skulle jag ladda ner allt, skivan åker nämligen bara in i datorn för konvertering till mp3, sedan hamnar den i någon låda någonstans.
Jag har tidigare skrivit om vad skivindustrin borde göra, det gäller och håller fortfarande.