Newsmill spelar bloggosfären och printmedia

Newsmill verkar vara konstant i ropet (ja, jag skall kommentera den – längre fram, återigen). Nu senast är det Dan Josefsson som har konspirationsteorier om hur Bonnier tänker kontrollera bloggosfären med just Newsmill, en så absurd tanke att det blir humor. Den presenteras i Aftonbladet förstås, bara en sådan sak…

Naturligtvis blev det reaktioner, dels på Newsmill (även här), via “blogglegenden” Niclas “Deep Edition” Strandh, vilken även följer upp sin post på Same same but different. Även Newsmill-grundarna bubblar om Dan Josefssons inlägg i debatten, och sedan kommer Svenska Dagbladets Martin Jönsson och skjuter det hela i sank.

I den internationella bloggosfären kallar vi det här för linkbait. Hela Newsmill är ett enda stort linkbait, lite som min egna intervjublogg BloggerTalks, kan man säga. Det handlar om att beröra och väcka debatt, för att på så sätt få besökare, och dra in kulorna förstås. Tro inte att Newsmill handlar om att förverkliga demokratin och ta oss till nya höjder av yttrandefrihet, det är i bästa fall en bonus. Det skall förstås in pengar.

Och vet ni, det är okej. Man får tjäna pengar.

Man får även publicera sina konspirationsteorier och därmed lura till sig femtioelva länkar från bloggosfären. Linkbait fungerar åt båda hållen, nämligen.