Reklambyrån Grey har bestämt sig för att stänga sin sajt och flytta hela köret till Facebook, det läser jag på Resumé idag. Ett smart steg i tiden eller urbota korkat?
Vi börjar med motiveringen, nämligen att vara där folk är. Okej, visst. 2,5 miljoner svenska på Facebook är inte kattskit, men här tänker man ju helt fel. Hela Sverige är på internet, så vad spelar det för roll om ni är på Facebook eller har en webbplats?
Så här säger man till Resumé:
– Vi har haft detta på gång länge, men det gäller att få med alla parter. Den stora vinsten är att man slipper uppdatera sin vanliga hemsida, vilket är både tråkigt och krångligt, säger han.
Kanske dags att bygga en sajt som fungerar då, titta på WordPress måhända? Bara en stilla reflektion…
Jag är absolut för ett aktivt nyttjande av såväl Facebook som Twitter som företag, men det här känns bara löjligt. Det är bortkastade möjligheter från reklambyråns sida, samt inte minst så sätter man sig helt och hållet i händerna på ett företag som kan ändra sig och förändra sin tjänst närhelst de vill – utan att man kan påverka. Grey hyr inte en plats av Facebook, de får tillåtelse att ha den där. Den kan försvinna. Facebook kan bli gårdagens nyheter.
Och då har man satsat på en närvaro helt i onödan. Allt kan bli bortkastat på en dag.
Naturligtvis ska man använda både Facebook och en egen webbplats, de ska fungera tillsammans. Jag skulle knappast anlita en reklambyrå som inte förstår det…
Uppdatering: Självfallet är jag medveten om att det här kan tänkas vara ett jippo för att belysa sin Facebook-sida. Jag hoppas det, för då får jag skriva bloggposter om hur urbota korkat det i sin tur är…