Tag: Expressen


  • Expressen slopar kommentarerna

    Expressen väljer att ta bort möjligheten till att kommentera på tidningens artiklar, det skriver Thomas Mattsson i en bloggpost, där draget även motiveras. Det är en mörk bild som målas upp, och de som någon gång tittat i kommentarsfältet på Expressen (eller Aftonbladet) känner nog delvis igen sig.

    Mattsson skriver:

    En dagstidning som värnar tryck- och yttrandefrihet, måste också värna rätten att låta även obekväma röster komma till tals. Men den som formulerar sig på Expressen.se måste följa våra regler om att hålla god ton, och om det förtroendet missbrukas – då måste vi ta vårt redaktörsansvar.

    (more…)


  • Expressens internet är inte samma som mitt

    Som bekant (?) har Expressen bestämt sig för att förhandsmoderera läsarkommentarer, och flera andra aktörer tar också drastiska beslut kring kommentarsfälten. Det är lite som att de plötsligt fick ett frikort från det där läskiga okända som kan komma från läsarna, det tidningarna inte kan bestämma över själva. En för alla, alla för en – nu sopar vi undan det obekväma och återtar makten över vår publikation.

    Eller: så här fungerar insändarsidan och den förstår vi.

    Kanske ska ni hålla er till insändarsidornas upplägg, för kommentarsfält som förhandsmodereras är ju bara nischade insändarsidor inriktade för ett specifikt ämne, nämligen artikeln de hör till? Det känns som en mer tilltalande tanke än vad som händer nu, den närmast farsartade strömmen av åtgärder mot kommentarsfälten.  (more…)


  • Bra där, @emanuelkarlsten

    Emanuel Karlsten slutar på Expressen, kör frilans. Bra där, och hög tid!


  • Expressen ska kränga tidningar med NE

    Att kvällstidningar bundlar diverse produkter för att snärja kunderna är ingen nyhet. Det började med James Bond-filmerna, sedan dess har det varit böcker och snordyra Sopranos-DVD:er. Nu är det pappersdags igen, idag kan du nämlige få första bandet av Nationalencyklopedin med Expressen. Ett per vecka, tjugo band totalt, gratis idag och 79 kr/styck från och med nästa vecka berättar chefredaktör Thomas Mattsson.

    NE må vara ett folkhemsvarumärke, men varför man vill betala för ett tryckt uppslagsverk begriper jag inte. Snyggt i bokhyllan kanske, för ingen kan väl på fullaste allvar att slå i papper är ens i närheten av att mäta sig med webben?

    Nej, min kvällstidningsbojkott håller i sig. Fight the good fight, hörni.


  • Liza Marklund-rättelsen kunde allt vara lite skarpare

    Tittar in på Liza Marklunds propagandakrönika, som slitits i småbitar av bloggosfären, och konstaterar att rättelsen är uppe. Men är den inte lite tam? Varför inte presentera korrigerade siffror, Expressen?


  • Thomas Mattsson tar över Expressen

    En glad getingI kölvattnet av att bloggande och mikrobloggande Thomas Mattsson blir ny chefredaktör samt ansvarig utgivare för Expressen, publicerar Resumé en kort intervju som avslutas så här:

    När går ni om Aftonbladet igen?
    – Bra fråga. Där förlitar jag mig på att den initierade branschpressen kan ge mig en bra analys av det. Nu måste jag rusa.

    Nyheten pumpades förstås ut på mikrobloggarna först. (more…)


  • Mer bloggosfärintegration

    Alltid trevligt att se när bloggosfären släpps in i stor- och gammelmedias webbsatsningar. SR använder Twingly för att visa blogglänkar på Musikhjälpen-sidan. Det är för övrigt ett rätt intressant projekt, betala för att önska en låt och pengarna går till behövande. Visst spelas det för lite Alice Cooper i radio?

    Även Expressen har släppt in bloggarna, men inte via Twingly utan med Aitellus tjänst BlogMatcher. Man modererar länkarna via företaget Interaktiv Säkerhet, vilka även anlitas av SvD. Tittar man på företagets referenssida ser man åtskilliga jättar, utöver de nämnda. Jag ställer mig tveksam till extern moderering av det här slaget, och man skulle rentav kunna oroa sig för likriktning av vad som anses tillåtet.

    Skall blogglänkar och kommentarer modereras så bör man göra det internt, är min åsikt. Då går det mer hand i hand med redaktionens riktlinjer och agendan blir tydligare för alla inblandade.


  • Kaffe skall sälja Expressens böcker

    Martin Jönsson tycker att kvällstidningarna håller på att spåra ut en aning, apropå böcker och filmer till tidningen:

    Därför tas nu nästa steg, på Pressbyrån: om du köper boken, när du köper Expressen, så bjuder tidningen på en kopp kaffe!

    Vad kommer härnäst? “Skit i tidningen, ta boken, så får du ett wienerbröd och en dvd-rulle på köpet?”

    Tydligen går Expressens klassiska böcker-satsning mindre bra, jämfört med James Bond-filmerna tidigare. Föga förvånade, men okej, det var väl värt ett försök i alla fall. Jönsson kallar för övrigt det här för presenthysteri, vilket är att ta det ett steg för långt. Boken, filmen, eller vad det nu är, kostar trots allt 50-60 kr – utöver själva blaskan. Det är ytterst sällan jag behöver betala för mina egna presenter… Och en kaffekopp extra kvalificerar sig knappast, med tanke på vad boken och tidningen kostar.


  • PR-byrå styr på Expressen enligt Schyffert, spionprylar, sexism i onlinespel, och Myggan på Facebook

    Jag undrar hur mycket som är sant i Schyfferts påståenden om PR-byrån som har Expressen under kontroll. Mer än man hoppas är min gissning, men jag vet förstås ingenting. Dementin är i alla fall väntad – alla länkar i listan som vanligt. (more…)


  • Aftonbladet tar communitymakten i tidningssverige

    Emerge rapporterar att Schibsted-ägda Aftonbladet har köpt communityplattformen XCAP, vilken Bonnier-tidningen Sydsvenskan skall bygga ett community på (Nellad), och andra redan kör. Frågan om vad som händer med de sajter som kör XCAP är befogad – bland kunderna återfinns nämligen TV4, Expressen och IDG. Att konkurrenten äger den tekniska plattformen man satsar bör åtminstone kännas lite olustigt.

    På tal om ingenting så lyssnar jag just nu på Sydsvenskans podcast, en smart reklamkampanj för Hipphipp-typernas nya föreställning 500, men ändå har ett egenvärde. Inte strålande bra kanske, men gratis och kanske roar det någon.


  • Sir Pauls platta uppskattas

    En liten uppföljning till min post om Paul McCartneys senaste platta, Memory Almost Full, som jag redan nu håller som möjlig vinnare till Årets Överraskning 2007. (more…)


  • För tidigt att diskutera bloggosfären med traditionell media

    Publicistklubben höll bloggarmöte. Jag var inte där, Vassa Eggen var inte där, men Bisonblog var. Tillställningen verkar ha varit mindre givande och tämligen uddlös. Det förvånar mig inte, i Sverige är traditionell media betydligt längre efter på bloggosfärfronten än vad man är i USA. Några ledarskribenter som bloggar, nöjesjournalister som hoppar av och taffliga landsortsförsök räcker inte långt.

    Uppdaterat!

    Vassa Eggen tipsar om Natalia Kazmierskas inte helt ointressanta krönika på Expressen. Inte för att hon kommer fram till något egentligen, men ändå…