Tag: media


  • Love it or hate it, The Outline hits a nerve

    The Outline’s Joshua Topolsky:

    On the design front, it’s true that some people love the way The Outline looks, and some hate it. But no one is neutral about it. No one says “eh” when they see it. And no one thinks we’re another anonymous blog populated by random people churning out random content. But perhaps most importantly: The web is ugly. Media brands are ugly. They all look the same. They all use the same tools. They all try and replicate a form that is ancient by any conceivable metric. They all rely on someone else’s idea about what storytelling looks like.

    I’m in the “hate it” corner, although that’s too strong a word obviously, but he’s right. The Outline not only has good content, it’s also a publication that make you react upon first glance.

    Topolsky also fires a salvo at the banner industry in his piece. You should read it if you’re interested in online publishing and the future of media.


  • Ett år senare verkar det som att Kit tänkte rätt

    Kit har fyllt ett år, och naturligtvis betyder det tillbakablick på bloggen. Hur har det gått? Bra, tydligen:

    Gensvaret har varit enormt. Ni är nu över 120 000 personer som följer oss i någon av våra sociala kanaler. För oss är det ett kvitto på att vi var rätt ute, det har saknats en journalistik utan betalväggar för alla oss som är nyfikna på vår tid och världen omkring oss. Som vill vara uppdaterade och hitta sätt att leva livet lite smartare, snyggare och godare.

    Grattis!


  • Wired's folly

    Wired is taking an aggressive approach to ad blockers come February 16. Either you turn off your ad blocker, or you pay to see the site sans ads. From Bloomberg’s piece on the matter:

    Wired plans to charge $3.99 for four weeks of ad-free access to its website. In many places where ads appear, the site will simply feature more articles, said Mark McClusky, the magazine’s head of operations. The portion of his readership that uses ad blockers are likely to be receptive to a discussion about their responsibility to support the businesses they rely on for information online, McClusky said.

    (more…)


  • Klickmonster satsar på engelska

    Klickmonster blir Smashdig och publicerar härmed på både svenska och engelska. Utannonseringsposten är full av PR-snack, vilket inte behöver betyda att satsningen är fel.

    – Genom att skriva på såväl svenska som engelska hamnar vi i en unik position då vi som första svenska branschsajt ger svenska mediesatsningar en internationell publik, säger Adam Jönsson, redaktör på Smashdig.com.

    Och:

    – Vi lever i en gränslös medievärld och Smashdig ska vara en dörröppnare för en internationell publik att på nära håll ta del av den kunskap, människor och innovationskraft som utvecklar den svenska mediebranschen, säger Daniel Bacelj, grundare och ansvarig utgivare av Smashdig.

    Jag förhåller mig skeptisk. Klickmonster var (är?) en frisk fläkt, det behövs något annat än Dagens Media och Resumé, men om Smashdig och engelska är lösningen återstår att se. Med det sagt, satsningar är alltid kul, så lycka till på resan!


  • KIT och broccolismörgåsar

    Peder Bonnier skriver om KIT och broccolismörgåsar, en kombination som torde locka de flesta som är intresserade av media. Det finns många bra saker att citera här, men personligen hajar jag mest till på följande:

    Det saknas fortfarande gångbara digitala affärsmodeller för kvalitativt smalare innehåll, men det saknas också verkligt kvalitativa annonsprodukter bortom de sociala nätverkens massiva räckvidd och self-serve plattformar. Det finns, tror vi, fortfarande möjlighet att göra många saker bättre.

    En svår nöt om någon att knäcka, om affärsmodellen ska gå bortom den ensamma bloggaren, eller den lilla nischsajten. Jag tror dock det är möjligt, föga förvånande.


  • On media company tech

    Austin Smith, writing about building your own content management system:

    To succeed at building your own platform, you need plenty of cash. Big media companies have access to the kind of capital required to launch a successful custom platform, but startups largely do not. Fusion, the startup-like child of ABC and Univision, is a great example of this. ABC and Univision could bankroll a BuzzFeed-style custom web platform if they wanted to — and have certainly bankrolled a BuzzFeed-style stable of journalism talent — but they opted instead to run WordPress. Likewise, Atlantic Media’s Quartz — which broke ground on reader experience and is often imitated –– picked WordPress.

    Great piece. Building your own CMS is all the craze these days, as it always has been. The difference is the amount of money these media tech/tech media startups are raising, and the general notion that you need to build from scratch to enable the media product. While I do think this can be done, and that some publishing platforms really do help then editorial workflow by opening doors to new forms of reporting, and staying out of the way, I also firmly believe that most of the time the end result is expensive crap. There’s no solid reason to bet against open source if you’re building an editorial product, unless your actual business plan is to raise a lot of money by riding the hype. You might succeed with your own CMS (and buckets of VC money), but you could just as well saved a lot of that cash by not building from scratch.

    It’ll be moot in the end, when the failures rack up, compared to the success (in terms of raising money at least) of Buzzfeed and Vox Media. Then it’ll be considered wasteful to build a CMS that is essentially a hack, more or less limited by the original idea, when there are way more mature options available for free.


  • Marco Arment on feeding the sensational bullshit monster

    Marco Arment’s post about Apple losing “the functional high ground” spun out of control, and became fodder for the sensational bullshit fire. That wasn’t the intention, and now Arment’s less than happy about the outcome.

    If there’s any flaw, it’s an unstoppable nightmare of embarrassment and guilt. Most people, myself included, aren’t accustomed to that level of scrutiny. Those who are usually have PR training, editors, and handlers to protect them from publishing flippant blog posts before they go to bed.

    Fair enough, but this isn’t the first time Arment’s commented something and it’s been blown out of proportion. Arment even admits this in his post, so although I feel for him, I also find it naive to think that what he writes will always stay in his quiet corner of the web. Lesson learned again, I guess.

    The original post that sparked everything is here.


  • Nick Denton's 2015 memo

    Gawker Media CEO Nick Denton has published a mammoth memo for 2015, where he announces changes in leadership and other important stuff for people working on any of the company’s properties, or with an interest in media. But as always when Denton writes, there’s more, and this stood out.

    We all understand how this works. Editorial traffic was lifted but often by viral stories that we would rather mock. We – the freest journalists on the planet – were slaves to the Facebook algorithm. The story of the year – the one story where we were truly at the epicenter – was one that caused dangerous internal dissension. We were nowhere on the Edward Snowden affair. We wrote nothing particularly memorable about NSA surveillance. Gadgets felt unexciting. Celebrity gossip was emptier than usual.

    We pushed for conversations in Kinja, but forgot that every good conversation begins with a story. Getting the stories should have come first, because without them we have nothing to talk about.

    (more…)


  • KIT visar upp sig och söker folk

    KIT är det nya Bonnier-projektet grundat av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg. Peder och Fredrik har jag jobbat en del med i samband med Odd Alices arbete kring Bonnier Tidskrifters flytt till WordPress.

    Underrubriken till KIT, på deras webbplats, är “det du behöver”. Det är förstås en missad möjlighet, för rätt undertitel skulle förstås vara “den nya grejen”, det vet väl hela mediesverige? Trots denna fadäs ska det bli kul att följa projektet.


  • Fundering kring innehåll och publicering

    “Den journalistiska webben” skrev jag nästan, men kom snabbt fram till att det var en dålig inledning på den här posten. Men det finns inte så många bättre, eller rättare sagt, så många inledningar som faktiskt fungerar. Det hela bottnar i att jag är, fortfarande, besatt av publicering av innehåll, främst (men inte uteslutande) online. Jag fastnade vid bloggar av samma anledningar som jag trycker på för bättre iOS-appar och Newsstand-lösningar. Min fascination för publiceringssystem kommer från samma håll.

    Mest av allt är jag osunt beroende av innehåll, bra sådant. En gång i tiden startade jag en sajt som hette AlfaWeb, sprungen ur en serie insändare jag skickade till Sydsvenskan, och på den vägen är det. Ungdomssynder lever kvar hos mig, det är därför jag fortfarande är intresserad av något så nischat och icke-kommersiellt som rollspel, och av samma anledning har jag svårt att släppa tv- och datorspelens värld. Den må förvisso vara på god väg att bli mobilspelens värld (jag drev en sajt som hette Mobilspelaren innan det var coolt bland kidsen), men plattformen är irrelevant för mig. Xbox One eller iPad, det spelar mindre roll, även om det oftast (och än så länge) rör sig om markant olika upplevelser.

    (more…)


  • Weird Science-folk lanserar TVdags.se, ger sig på klåparna

    Folket bakom filmbloggen Weird Science lanserar TVdags.se, och bortsett det synnerligen taffliga namnet så ser det förbaskat bra ut. Kjell Häglund skriver bland annat så här i lanseringsposten:

    För nio år sedan startade jag tv-bloggen Weird Science ur ilskan över att tv-konsten fortfarande inte existerade inom svensk kulturkritik. I dag är det tvärtom. Överallt – på nöjessidor och kulturredaktioner, i sociala medier och bloggar – har 2010-talets nybörjarklasser i tv-kritikskolan öppet hus. Och ingen annan kulturgenre kräver så lite av sina journalistiska bevakare.

    Och även oslagbara “dags att ta tillbaka tv-kritiken från klåparna”, vilket direkt sätter saker och ting på sin spets. Mycket att bevisa med den parollen.


  • Talk is cheap, especially on Twitter when the subject is complicated

    I love Twitter, 140 characters truly brings you down to the essence of whatever you want to say. Sometimes it gets a bit rich though, like this statement from Gustav von Sydow (@vonsydow) about tablet magazines:

    Compared to what it could and should be, tablet magazines must be one of the least well executed media experiences of all time.

    To be fair, Gustav von Sydow isn’t the only one expressing this point of view about tablet mags, and at a glance you’ll probably nod your head and agree.

    The problem is that you are probably wrong and you just haven’t realized it yet.

    (more…)


  • DN.se gör alla fel med sin förstasidesannons

    I dag besökte jag DN.se (som inte får någon länk), mot bättre vetande tydligen, för det här var vad jag fick i huvudet direkt. Såvida Hornbach inte har betalt multum i nivåerna “hålla DN.se öppen och fri i ett år” så är det här inte bara respektlöst mot besökarna, utan även en idiotisk annonsmodell. Det här, tillsammans med betalväggen och de döende länkarna, understryker bara det faktum att DN gör alla fel med DN.se just nu.

    Gör om, gör rätt.


  • Låt mig läsa artikeln på en sida tack

    Jag hatar artiklar som sträcker sig över flera sidor. Ni vet vad jag menar, sidnumreringen längst ned, klicka på nästa sida för att fortsätta läsa. I de allra flesta fall betyder det att jag inte läser artikeln, helt enkelt för att jag finner det respektlöst mot läsaren.

    Det finns bara en anledning till att dela upp en artikel på flera sidor på webben, och det är för att få fler annonsvisningar. Föga förvånande är det den så kallade gammelmedian som är bäst på det här, tidningar i synnerhet älskar att dela upp sina artiklar på flera sidor.

    (more…)


  • Startsidan är död

    Startsidan, denna laddade monstersida på 500 kB med bilder och annonser och menyer och puffar och innehåll och mer puffar och oj vad du ska kunna nå och läsa allt härifrån – helst innan första skärmbilden tar slut. Den är död, den startsidan – kommer aldrig tillbaka.

    Fast det har ju inte så många fattat tyvärr. De vill fortfarande ha de gamla bekväma konventionerna med traditionella menyer på bästa platsen, och ett materialflöde till mångt och mycket format av just startsidan som vi minns den. Ni vet, den startsida som egentligen är en halvtaskig tolkning av papperstidningarna sidor, begränsad och skruvad efter tekniken som mer eller mindre hjälper eller stjälper upplägget.

    Död.

    (more…)