Prisjämförelsesajten Prisjakt har släppt version 5, med 101 nyheter tydligen. Vid en första anblick är det inga enorma skillnader, men börjar man gräva hittar vi nya funktioner, en ny logga, samt lite annan fokus.
Tag: media
-
-
Annonskartan.se visar var prylen finns
Ted Valentins nya sajt är en ny karttjänst, fast lite annorlunda från de tidigare. Annonskartan.se söker nämligen efter annonser lokalt, utifrån den plats du anger, och presenterar resultat från Blocket, Tradera, samt Eniros köp & sälj-avdelning. Ted förklarar bäst själv:
Man kan använda sajten för att exempelvis hitta allt möjligt nära Stora Nygatan eller en iPhone i Malmö eller en soffa inom 1000 meter från Sofia Kyrka eller… vad som helst, var som helst.
I skrivande stund indexeras 1 186 385 annonser, vilket ändras hela tiden förstås. (more…)
-
Dagens Industri byter till Drupal
Open source är härligt, det har Dagens Industri hajat, och byter ut sin egenbyggda webbplattform för di.se, till Drupal. Kanske inte mitt förstahandsval, men nog så flexibelt. Dagens Media har mer, bland annat den här förklaringen:
– Vi har tittat på Polopoly, Escenic och en rad andra system, men vi kommer från en värld där vi byggt allt själva och ville inte låsa in oss i ett fack. Därför föll valet på Drupal.
Man börjar, klokt nog, med ditv.se, för att sedan flytta över di.se till Drupal. Lansering blir det den 6 oktober.
Martin Edenström säger att det troligen blir världens största Drupal-sajt, vilket säkert stämmer. Han nämner även att Bonnier.se kan komma att byta från Episerver till Drupal, vilket viskar om att man tänker dra ned på licenspengar i gammelmediahusen. Välkommen till webb 2.0.
-
Nyheter24 ser intressant ut
Lite kvällstidningsvarning på typsnitt och rubriker, samt kändisfokus på nöjessidorna, men det kanske kan bli något mer substantiellt än kvällstidningarnas nätalternativ. Grym tagline också, deadline var 3:e 4:e minut, perfekt för webb. Kolla in Nyheter24 själv.
Saknar tyvärr blogglänkning än så länge, får se om bloggosfären plockar upp den ändå. Gunnar tycker den känns tafflig.
-
Internetannonsering 2.0
Wii-spelet Wario Land: Shake It! ligger på mitt bord, har inte testat det än, men är lite småsugen faktiskt. De har en YouTube-video som dubblar som reklam, kolla den – och se till att kolla hela!
-
Comhem bekänner färg
Det är inte bara jag som tycker att Comhem borde svartlistas, senast i raden är Jonny Elofsson som fått kvällen förstörd. Att få pengarna tillbaka är inte direkt tröst när man vill se en fotbollsmatch och har betalat för det, och spenderat en halvtimme i telefonkö för att prata med kundtjänst. Som sagt, svartlista Comhem.
-
Studentrabattkartan avslöjar Ted Valentins affärsidé
Ted Valentin har släppt Studentrabattkartan, i samarbete med CSN-kortet och Mecenat. Föga förvånande så håller kartan koll på studentrabatter, en riktigt bra idé förstås. Passar även på att hajpa Teds hemliga nya sajt som släpps den 2 oktober klockan 20:30 – ledsen att jag inte kan komma på releasepartyt!
-
Det svenska nätanvändandet
Mindpark, diagramernas förlovade land och tillika en tämligen insatt blogg, konstaterar att det svenska nätanvändandet är drygt en och en halv timme om dagen. Som alltid fina grafer i posten. Detta strax efter att man konstaterat att internet utmanar TV under prime time, något jag skrev lite om i en post på Pakten.
Det här är siffror som kommer fortsätta stiga, webben blir alltmer användbar för den stora massan, tjänsterna mer lättillgängliga, och utbudet bredare. Bara det här säger väl allt?
I gruppen över 65 år är användningstiden “bara” 53 minuter om dagen bland internetanvändarna.
Det var genomsnittet 1998.
-
Därför är Moderskeppets 404-sida inte bra
Snubblade över den här bloggposten på Photoshop-sajten Moderskeppet, om deras 404-sida. En 404-sida är vad som möter besökaren om denne snubblar in på en icke-existerande plats på domänen. Så här ser den ut:
Så vad är fel med den? (more…)
-
Google släpper webbläsare idag
Senare idag släpper Google sin webbläsare, med namnet Chrome, i betaversion till Windows (Mac och Linux kommer senare). Den verkar lovande, men jag vill inte djupdyka i ämnet riktigt än. Det finns dock de som gjort det, jag gjorde en liten sammanfattning på The Blog Herald om du vill läsa mer. Kolla i alla fall Googles sköna och ytterst pedagogiska serietidning som beskriver projektet, samt MacWorlds artikel.
Uppdaterat: Google Chrome finns nu att ladda ner här. Jag skriver rentav detta via webbäsaren!
-
-
172 000 mindre väl spenderade kronor
Det blev en gemensam logga för Ystad- och Österlen-regionen. För 172 000 kr. Jag är inte imponerad.
-
Nischade betalnyhetsbrev senaste trenden?
Vassa Eggen-Olle var först ut med Analysbrevet, och nu har även Urban Lindstedt spinnat av ett nyhetsbrev från sin blogg, om än på annan plats. Båda kostar pengar, båda backas av bloggar.
Är nischade nyhetsbrev via e-post den senaste trenden, och är de här för att stanna? Skulle du betala för ett nyhetsbrev?
-
Sluta kräva hemtelefon i registreringar, webben!
På tal om Budera.se, när skall e-handlare (och andra för den delen) vakna upp och inse att man inte kan kräva hemtelefonnummer idag. Jag har inget hemnummer, har inte haft på över ett år. Fast telefoni är passé för mig, mobilen är mitt vapen, och jag sparar tusenlappar varje år på att ha det så. Likväl så möts man av kravet på hemnummer på sajter som Budera.se, med följande supporttext för oss som saknar fast telefoni:
Om du skulle sakna hemnummer måste du maila kundtjänst och lämna fullständigt personnummer, adress och mobilnummer innan du registrerar dig.
Tack och hej, säger jag, och går någon annanstans.