Bostadsbolaget Notar har tagit fram en riktigt smart annons för DN, såg jag idag. Man använder toppannonsen på förstasidan (och kanske andra med, det vet jag inte) och gör en riktig bostadsrulle. Kolla dn.se, eller mina skärmdumpar. Analys följer. (more…)
Tag: media
-
-
Dagens Industri lanserar ny design, sägs det
Jag läser mig till att Dagens Industri har en nydesignad sajt. Själv kan jag knappt se någon skillnad, men det beror delvis på att jag sällan besöker di.se. Den använder nämligen ramar (frames alltså) för att hålla kvar den annonsdominerade toppen, något jag tycker är gräsligt genomfört.
Tänka sig, “nya” di.se ser nästan likadan ut, och använder fortfarande ramar?! Usch. På di.se läser jag däremot om det “varma mottagandet”. Minsann… Jag betvivlar starkt att någon av mina läsare skulle hålla med om det. Eller vad tycker du?
-
Aftonbladet tar communitymakten i tidningssverige
Emerge rapporterar att Schibsted-ägda Aftonbladet har köpt communityplattformen XCAP, vilken Bonnier-tidningen Sydsvenskan skall bygga ett community på (Nellad), och andra redan kör. Frågan om vad som händer med de sajter som kör XCAP är befogad – bland kunderna återfinns nämligen TV4, Expressen och IDG. Att konkurrenten äger den tekniska plattformen man satsar bör åtminstone kännas lite olustigt.
På tal om ingenting så lyssnar jag just nu på Sydsvenskans podcast, en smart reklamkampanj för Hipphipp-typernas nya föreställning 500, men ändå har ett egenvärde. Inte strålande bra kanske, men gratis och kanske roar det någon.
-
Gammal media-retorik från tillträdande Tidningsutgivarna-VD:n
Via Rund Kvadrat når jag ett utdrag ur Internetworlds kommande intevju med Anna Serner, tillträdande VD för Tidningsutgivarna. Följande dårskap hasplar hon ur sig:
– Jag tycker att det finns tidningar som har varit väldigt duktiga på webben. Sedan finns det de som använder webbens interaktiva möjligheter väldigt slentrianmässigt. Som läsarkommentarer, till vilken nytta? Vem är intresserad av vad folk tycker? Folk som tycker till har för mycket tid över, skrattar Anna Serner.
Väldigt mycket gammal media-syndromet över det där. Skrämmande att Tidningsutgivarna skall ledas av en person som uppenbarligen helst undviker kommunikation mellan redaktion och läsare. Förhoppningsvis blir hon kortvarig.
Mer galenskap hos Internetworld. Det finns uttalanden att ta av, om man säger så.
-
Båsbrudar i Leipzig, storm i vattenglas?
Kristofer på Aftonbladets Spelblogg pratar naket och spelbranschens hyckleri, vilket leder till att slumrande Att skriva om spel vaknar till med 30+ kommentarer. Det är intressant men lite gammalt.
I sann journalistisk anda tänkte jag visa vad det handlar om, för er kåtbockar som inte redan googlat fram videoklippen… (more…)
-
Prisjakt är tydligen bäst
I ett test av diverse prisjämförelsetjänster så kröner Internetworld ingen mindre än Prisjakt till vinnare. Pricerunner är god tvåa, sedan blir det spretigare.
På tal om IDG så har Beta Alfa nosat rätt på att de skall storsatsa på communities. Där ser man. Bloggosfären har inte sagt så mycket än, men det kommer väl. Mest snack om Twingly, som för övrigt blir alltmer etablerat och numera även nyttjas som ett bevakningsverktyg. Bra jobbat Primelabs!
-
IDG.se nere – plattformsbyte?
Surfar man till IDG.se just nu möts man av denna föga imponerande bild:
Jag hoppas verkligen det rör sig om ett plattformsbyte eller liknande mastodontjobb, eftersom det knappast kan vara okej för en så stor sajt att vara nere en hel dag…
-
Projekt P: På vissas skrivbord just nu
Jag nämnde kommande Sverige-fokuserade Projekt P tidigare. Inget nytt officiellt, bara att första undersökningarna, diskussionerna och flummeriet har gått bra. Utkast, koncept och möjligheter ligger på utvaldas skrivbord just nu – allt från partners till medarbetare. Den här posten finns med andra ord bara för att påminna just dig att jag pysslar med något.
-
UGO.com såld till Hearst
UGO, eller UnderGroundOnline som det står för, har varit med i all evighet – eller sedan 1997 i alla fall. Det är en sajt om spel, film, lite musik, brudar och annat som unga män gillar. Ungefär som IGN, och de är båda av samma skrot och korn, från samma tid. När jag började skriva om spel, på AlfaWeb och TVspel.nu, tidigt 1996 och vidare, så var UGO:s spelsidor ett stopp på vägen i jakt på nyheter. Det är ett nätverk med anor. (more…)
-
Gameplayers nya filmspelare är inbäddningsbar, debuterar på kong.se
Ni som läser Gameplayers texter med Kong-skinnet, alltså via kong.se, har redan sett Gameplayers nya videospelare. Snygg, tajt och först ut på Kong-versionen av sidan, inte dumt alls. Med andra ord kommer den användas på gameplayer.se längre fram också. (more…)
-
SvD snabba med tv.nu-integreringen
Det gick undan må jag säga! Rutan till höger visas högst upp på svd.se, till höger. Som synes länkar man inte längre bara till sina egenproducerade TV-guider, utan nu även till tv.nu, som inhandlades nyligen. Fetat och allt, snabba ryck.
Hittar däremot ingenting på Aftonbladet, men det var väl nästan väntat, inte sant?
För övrigt så är mediatäckningen lite tunn kring det här. En TT-notis i morgonblaskan och ingenting hos IDG. Bloggen Fyra nyanser av brunt, som pingade mitt första inlägg, har en fundering kring tidigare ägarna Quality Unlimiteds framtidsplaner men that’s it. Lite förvånande.
-
Borelius-avslöjande gav pris
Jag har inte skrivit något om Politikerbloggens
bloggprismedborgarjournalistpris Nyhetspriset, värt 25 000 kr i sponsorpengar från PR-byrån Prime. Vann gjorde i alla fall föga förvånande Magnus Ljungkvist för sitt avslöjande om Maria Borelius avgång. Även Johan Larsson fick pris, killen som gjort populära svenska bloggtjänster som knuff.se, bloggar.se och intressant.se med flera. För den som är nyfiken så finns motiveringarna hos Fyra nyanser av brunt, i väntan av att Nyhetsprisets hemsida skall uppdateras. Även IDG har några ord om vinnaren, som fick sitt pris i politikergrytan Almedalen, passande nog.
-
Schibsted köper tv.nu
Schibsted köper tv.nu för en okänd summa pengar. TV-guiden har strax under 400 000 unika besökare/dygn enligt Kia Index och ägdes av Quality Unlimited (som ännu inte uppdaterat sin sajt). (more…)
-
Krystad reklamplacering – ett säkert sätt att sänka helhetsintrycket
Ser att Gameplayer har stoppat in en traditionell banner (468×60 pixlar stor, webbannonsernas urmoder) mellan menyn och annonserna:
Jag förstår absolut vikten av annonser, det är inte billigt att driva en webbsajt, men man bör implementera dem bra. Det här är inte bra, det förfular sidan rejält och sänker helhetsintrycket rejält. Enkelheten i Gameplayer-skinnet man serveras på kong.se känns betydligt mer tilltalande, i synnerhet om man ämnar fortsätta placera annonser på det här viset på huvudsajten.
-
Leker med Facebook
Facebook är ett amerikanskt community som formligen exploderat det senaste halvåret. Vissa målar ut det som arvtagaren till MySpace, men i mina ögon gör de båda olika saker. Precis som svenska Lunarstorm så kan man med fördel söka efter skol- och arbetskamrater, men trots det känns Facebook vuxnare. Hur som helst, fick för mig att jag skulle nyttja just Facebook för ett kommande projekt, så nu leker jag med det. Besök gärna.