Vi lade säkert tio minuter på att gå igenom förutsättningarna, varav halva mötestiden handlade om att välja kommande tema. Projektgruppen, tdh och jag alltså, nådde snabbt konsensus. Det känns massivt.
Det här blir kul!
ℹ️ This is an archived legacy site for link purposes only.
Vi lade säkert tio minuter på att gå igenom förutsättningarna, varav halva mötestiden handlade om att välja kommande tema. Projektgruppen, tdh och jag alltså, nådde snabbt konsensus. Det känns massivt.
Det här blir kul!
Fredagsinstick #1. Joakim Jardenberg berättar om Mindparks nästa steg (Resumé), och pratar dessutom om möjligheten att hyra in sig på kontoret i Helsingborg. Det senare är något som jag hoppas kunna göra, för övrigt.
Joakim Jardenberg, VD på Mindpark, ser tillbaka på ett 2008 som han anser vara lyckat. Jag är böjd att hålla med, säger jag lite småkaxigt så här på sidlinjen, men inte så mycket för vad Mindpark faktiskt har startat i projektväg – om än intressant – utan snarare utifrån idéerna som satts i rullning. För det ligger verkligen något i det här, från förändringsposten som avslöjar att tidningshusen bakom företaget lämnar bolaget:
Sedan Mindpark startades för lite drygt 18 månader har mycket hänt. Vi visste nog alla att det var ett riskprojekt, men förutsättningarna har ändrats mer än vi förutsåg. Både inom gruppen och i omvärlden ser det helt annorlunda ut idag, och det har gjort att vi inte längre ser det fundament för gemensam framgång som vi byggde visionen på.
Den spontana tanken är förstås att det är trist att tidningshusen tar det här steget, men den nästföljande frågan om varför det känns så är egentligen mer intressant. (more…)
Sitter och lyssnar på sponsorpresentationerna på 24 Hour Business Camp. Hasseludden, Mindpark, Bonnier R&D, och nu Telenor Mobilstart. Ni som följt snacket på Jaiku eller på den svenska 24HBC-kanalen på Twitter förstår då att vi stannar kvar på Hasseludden. Internetuppkopplingen var under all kritik igår, men Joakim Jardenberg lyckades sätta eld i baken på bredbandsleverantören, nämligen Telia Homerun. Tack för det!
30 minuter kvar nu, sedan kickar arbetet med Börja Blogga igång. Ja Ted, nu är jag taggad!
Ett fett grattis till Good Old, som skall göra Skånes vassaste kalendarium på uppdrag av Mindpark (och i realiteten dess ägare, de skånska dagstidningarna) – på Drupal dessutom! Bra val tror jag bestämt. Gillar även er nya sajt, Good Old!
Jag gillar tankesättet hos Mindpark-Jocke, apropå superlokala företag som vill (borde vilja) ut på nätet. Har förstås hört av mig, men inte angående webbhotellsbiten i det hela förstås.
Eller egentligen bara 20 000 kr, resten står VD Joakim Jardenberg för – och uppmanar andra mediechefer att göra detsamma. Behjärtansvärt och principiellt helt rätt.
Dagstidningarna har inte greppat nätet än, vilket är anledningen till Mindparks Joakim Jardenbergs monsterpost om saken. Den är rentav så monstruös att jag skrev ut den, något jag ytterst sällan gör med text online.
Klipper och klistrar man lite så hittar man följande problem med dagstidningarna och webben (allt direkt från posten):
De båda första punkterna (Joakim har fler) är typiska för gammelmedia. Den tredje, däremot, gäller på webben över huvud taget. Det råder ett annonskomplex som begränsar oss till rörliga versioner av hel- och halvsidorna i magasinen och tidningarna, och det måste bekämpas på alla fronter. Vissa gör det redan, med kontextuella länkar i innehållet, mer eller mindre öppna, medan andra säljer sitt innehåll. Båda lösningarna är kortsiktiga och bygger på att lura läsaren. (more…)
Eller snarare, vad de borde vara. Intresserade läser förstås visionära men inte alls långsökta monsterposten först, och tar sedan fem saker de kan göra redan idag. Jag kommenterar senare.
Mindpark var först, och nu får de sällskap av Bonnier Research & Development som sponsor för 24 Hour Business Camp. Tillställningen har dessutom vuxit sig så stor att den har fått en väntelista! Oj.
Jag publicerade just mina planer, om än luddiga, för 24 Hour Business Camp på projektets blogg. Webb och video och WordPress, åtminstone preliminärt. Tack igen till Mindpark som sponsrar, förresten! Läs mer.
24 Hour Business Camp blir stort, hela 29 stycken anmälda, mig inräknad. Dessutom har sponsorn Mindpark skrivit en post om sina planer, med mer på egna bloggen. Blir grymt det här.
Credd till Mindpark för att de sponsrar 24 Hour Business Camp, ett initiativ startat av Ted Valentin. Så fick de lite extra exponering på köpet också. Bloggbonus!
Ted Valentins nya sajt är en ny karttjänst, fast lite annorlunda från de tidigare. Annonskartan.se söker nämligen efter annonser lokalt, utifrån den plats du anger, och presenterar resultat från Blocket, Tradera, samt Eniros köp & sälj-avdelning. Ted förklarar bäst själv:
Man kan använda sajten för att exempelvis hitta allt möjligt nära Stora Nygatan eller en iPhone i Malmö eller en soffa inom 1000 meter från Sofia Kyrka eller… vad som helst, var som helst.
I skrivande stund indexeras 1 186 385 annonser, vilket ändras hela tiden förstås. (more…)
Mindpark, diagramernas förlovade land och tillika en tämligen insatt blogg, konstaterar att det svenska nätanvändandet är drygt en och en halv timme om dagen. Som alltid fina grafer i posten. Detta strax efter att man konstaterat att internet utmanar TV under prime time, något jag skrev lite om i en post på Pakten.
Det här är siffror som kommer fortsätta stiga, webben blir alltmer användbar för den stora massan, tjänsterna mer lättillgängliga, och utbudet bredare. Bara det här säger väl allt?
I gruppen över 65 år är användningstiden “bara” 53 minuter om dagen bland internetanvändarna.
Det var genomsnittet 1998.