Sydsvenskan Digitala Medier läggs ned och Bink tar över ansvaret. Deprimerande.
Tag: Sydsvenskan
-
-
Sydsvenskan-domen, del två
Det här måste läsas och kommenteras, angående Sydsvenskan-domen jag skrev om tidigare. Kort: Sydsvenskans TT-artikel var felaktig, och spontant låter det som en grym feltolkning. Mer senare, roligare saker på gång här…
-
Sydsvenskan-domen är helt rimlig
Daniel Sandström är chefredaktör och ansvarig utgivare för Sydsvenskan. Han tillträdde 2008 och
har blivitkan bli dömd i tingsrätten för förtal apropå en artikel som publicerades 2004. Låter det konstigt? Det är det inte, artikeln finns nämligen tillgänglig online.Huruvida det är förtal eller ej låter jag vara osagt, men att som ansvarig utgivare bli dömd för artiklar som publicerades online innan man tillträdde är helt rimligt. (more…)
-
Det här är Skånebloggar
Den senaste månaden har jag jobbat med ett spännande projekt på uppdrag av Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad. Det hela började med min post om att lokala bloggnätverk är det naturliga steget för dagstidningarna, en post jag länkat och stressat om till diverse parter sedan dess publicering.
Om vi bortser det faktum att man kan härleda ett uppdrag till en specifik bloggpost, så betyder det här förstås att jag jobbar med ett lokalt bloggnätverk åt nämnda dagstidningar.
Det lokala bloggnätverket har Skåne som nisch, och inriktar sig med andra ord på skånska bloggare. Betan rullar ut de närmaste dagarna, först med stängd registrering men sedan med öppen så att alla som vill kan testa. (more…)
-
Ikea tror på big is better
Ikea, eller i alla fall någon som jobbar med marknadsföring åt dem, tror på enorma annonser. Det här möter mig på DN och Sydsvenskan just nu, och det är gigantiskt, fult, och tämligen obegripligt för alla som inte kör feta upplösningar och maximerade fönster. (more…)
-
Tidningarna vill ta betalt även på våra breddgrader
Tidningarna tänker börja ta betalt för sitt innehåll på nätet. Samma gamla visa, man fortsätter älta om hur webben utarmar print och hela det där köret – vi måste ta betalt, annars går vi under. Vi har hört det förut, nu är det bara mycket närmre.
– Det är inte hållbart i längden att ge bort nyheter. Vi vet inte hur vi ska ta betalt, men vi tittar på det, uppgav JyllandsPostens/Extrabladets administrativa direktör Lars Munch för några dagar sedan.
Detta från Sydsvenskans artikel om saken, som också pekar ut Berlingske Tidende som en aktör med betalambitioner. Dock inte nyheterna, de förblir gratis, utan annat ska avgiftsbeläggas. (more…)
-
Discobelle.net gör skiva och USA-turné
Tre år gamla klubbmusikbloggen Discobelle.net skall göra skiva med tillhörande turné i USA. Det berättar Sydsvenskan, som pratat med Björn Jeffrey, en av grundarna till bloggen.
– Projektet är initierat av Scion, som är ett bilmärke under Toyota. De är väldigt engagerade i klubbkulturen i USA och har gjort en lång serie med skivor där dj:ar och artister valt ut låtarna. Nu har de börjat titta på intressanta bloggar och där är vi en av de utvalda, säger Björn Jeffery.
Grymt kul för Jeffrey & Co! Tydligen drar Discobelle.net runt 20 000 unika besökare i veckan, vilket förstås är bra. Skivan riktar sig dock inte enbart till bloggläsarna, den skall nämligen tryckas i hela 150 000 exemplar. Inte min typ av musik, men alltid kul att se spinoffer av det här slaget, så grattis!
-
Dreamhack-invigningen live
Sydsvenskan använder Bambuser för att livesända Dreamhack-invigningen. Lite ballt. Via.
-
Egmont köper Manolo
Manolo är såld. Igen. Fast förra gången, då modebloggen såldes till Sydsvenskan, så var det inte hela rasket som åkte med i affären. Den här gången säljer ägarna och tillika grundarna Tomas de Souza, Fredrik Edling och Björn Jeffery sin del, och Sydsvenskan gör detsamma. Köpare: Egmont Tidskrifter, som tar ett klokt beslut eftersom Manolo kompletterar småbloggiga King Magazine online, samt modecommunityt Modette. Köpesumman är hemlig, men jag skulle vilja påstå att Manolo är värd en hyfsad slant, och att Egmont har tagit ett vettigt beslut.
Läs även pressmeddelandet, kortintervjun med Björn Jeffrey, Internetworlds artikel med lite bakgrund, samt kolla Knuff.
-
Sydsvenskan.se väljer traditionellt i sin redesigntävling
Madeleine Göranzon vann Sydsvenskan.ses redesigntävling, framför bland annat mitt favoritbidrag från What’s Next som nu tydligen är aktuellt, åtminstone konceptuellt, för SvD.se. Där ser man, hoppas på mer förståelse från dem då.
Vinnarbidraget är traditionellt och, ärligt talat, direkt ospännande. När en mockup design ser rörig ut så är någonting fel, och inte blir det bättre av disharmonin i de två smala högerspalterna. Det är förvisso på intet sätt lätt att trycka in mycket information på en och samma skärm, men en liten fundering kring whitespace hade inte skadat något av bidragen, möjligen undantaget Daniel Falks. Alla finalister samt motiveringar finns här. Med det sagt, grattis Madeleine!
Hög eller låg kvalitet, förresten? Tankeverkstad och tävlingar i all ära, men många stressade designers med deadlines över huvudet skippade nog det här med tanke på det inte alltför imponerande priset (en iPod Touch). Cred går inte att äta, trots allt.
-
Nya Sydsvenskan.se: Här har ni er vinnare, juryn!
Jag faller in i Vassa Eggens hyllning av What’s Nexts bidrag till Sydsvenskans redesign-tävling för webben. Kolla bara:
Det här är konkurrensen just nu.
-
Oskar Skog tar över Pakten Böcker
Från och med idag så driver Oskar Skog (känd från Level och Sydsvenskan, samt Kong när det begav sig, bland annat) Pakten Böcker. Naseer Alkhouri har för mycket på jobbet, men kommer säkerligen dyka upp framöver också. Välkommen Oskar!
-
Sydsvenskan.se designar om, fildelning, och Firefox dominerar
Noterar (via Vassa Eggen) att Sydsvenskan.se skall få ny design, och man bloggar det hela – rätt tomt just nu dock, och jag hoppas verkligen inte Redesign-bloggen är en försmak av vad man tänkt sig… I övrigt: Beta Alfa skriver om EU-domen rörande fildelning och utelämnandet av personuppgifter (varje land gör som de vill), och Mindpark snackar Firefox framgångar i Europa – fina nuffror. Slutligen: Networkers.se pushar för Skånemedias nya tidningssajter, YA först ut.
-
Grattis till vinsten, blogg-Johan!
Sydsvenskan målar upp en bild av Johan Larsson, mannen bakom bloggar.se och knuff.se med flera, som lite av en enstöring som smyger i det dolda, och kanske profiterar på den svenska bloggosfären. Han tjänar nämligen pengar, o hemska tanke… (more…)