Tag: Tre


  • Tre låter dig betala appar med mobilen, SMS kräver fortfarande WyWallet

    Mobiloperatören Tre erbjuder sina kunder att betala för sina appköp i Google Play-butiken på mobilfakturan, meddelas det i ett pressmeddelande. Telenor har sedan tidigare ett liknande erbjudande enligt Mobil.

    Så här låter det i ett pressmeddelande från Tre:

    – Vi strävar alltid efter att förenkla för våra kunder och samarbetet med Google gör det smidigare för kunderna att använda Google Play-butiken, säger Nicholas Högberg, VD på 3 Sverige.

    Fina ord, och ingen dålig idé. För mig smakar den dock lite illa, för tydligen är det helt okej att betala för appar på mobilfakturan, men ska du köpa SMS-biljetter så måste du använda WyWallet. Ni minns förstås debaclet med just WyWallet, något som på intet sätt förenklade för några kunder.

    Ingen kan väl tycka att det här vare sig låter eller känns rimligt, inte sant?


  • Du behöver inte WyWallet

    Det här kom i dag per SMS:

    Hej. Du har väl inte missat att SMS-köp och andra mobila betalningar efter 31 jan kommer att skötas av WyWallet, en betalningstjänst vi startat tillsammans med Telia, Tele 2 och Telenor. Skicka “JA” till 71798 så kan du fortsätta att betala dina SMS-köp via din mobilfaktura. Gör du ingenting kommer du att bli uppmanad att registrera dig nästa gång du försöker göra ett SMS-köp. Flera av landets kollektivtrafikbolag har valt egna biljettlösningar. Vänd dig därför till ditt lokala kollektivtrafikbolag för information om hur du löser biljett efter 31 januari. Läs villkor på http://wywallet.se/villkor och läs mer om WyWallet på http://m.tre.se/wywallet Mvh 3

    Innan du accepterar WyWallet och deras horribla villkor, vilka diskuterats ingående tidigare, så ifrågasätt ifall du behöver dem. Stockholmare som vill köpa SL-biljetter med SMS gör det med en annan aktör så ni kan skippa WyWallet för det ändamålet, och så är fallet på andra platser i landet med. Svidande kritik mot WyWallet och mobiloperatörernas agerande om något.

    Själv vägrar jag godkänna WyWallets villkor, inte minst för att hela företaget bakom är ett hån mot fri konkurrens eftersom de fyra mobiloperatörerna är ägare. Bojkotta WyWallet du med, sök alternativ, och visa att det här inte är i kundernas intresse. Med lite tur läggs spektaklet ned och mobiloperatörerna inser att transparens och tydlighet mot kunderna är något alla tjänar på.


  • Mobiloperatörerna tvingar dig till WyWallet

    Snart kommer du vara tvungen att vara kund hos WyWallet om du vill göra någon form av köp via SMS. Bakom WyWallet står Telia, Tele2, Comviq, Halebop, Telenor samt Tre, fast under namnet 4T Sverige AB, och de är inte sena med att tvinga in dig i betaltjänsten. Det här fick jag per SMS i morse, efter flera påtryckningar och påminnelser om WyWallets existens.

    Hej. Nästa gång du gör ett SMS-köp, t ex köper en SMS-biljett, kommer du i och med köpet, att bli kund hos WyWallet. WyWallet är en tjänst vi startat tillsammans med Telia, Tele2 och Telenor för att du ska kunna göra betalningar med mobilen. Som kund hos WyWallet kommer dina SMS-köp även fortsättningsvis hamna på din mobilfaktura.  Klicka på länken för WyWallets villkor och ytterligare information om tjänsten samt möjlighet att tacka nej.  https://tre.wywallet.se/merinfo Observera att det efter den 31 jan 2013 inte längre är möjligt att göra SMS-köp via 3s mobilfaktura om du inte är WyWallet-kund. Mvh 3

    Med andra ord, vill jag köpa en biljett med SMS måste jag godkänna WyWallets villkor och bli kund hos dem. Det här sker per automatik, utan att jag får möjlighet att läsa igenom och godkänna några avtalsvillkor.

    (more…)


  • Mobiloperatörerna behöver förnya sitt tankesätt

    Jag blir mörkrädd, men dessvärre inte förvånad, när jag läser hur mobiloperatörerna vill stoppa “IP-telefoni” över 3G-nätet. Varför? För att de då inte tjänar pengar på samtal förstås. Saxat från DN-artikeln:

    – Vi anser att det strider mot de allmänna villkoren om att inte använda abonnemanget så att det orsakar oss skada, säger Erik Hörnfeldt på 3.

    Det handlar alltså om att använda program som Skype och Viber för att ringa från din iPhone, exempelvis. Hörnfeldt levererar även den här otroliga liknelsen, och lovar att blockera IP-telefoni om det blir en vanlig företeelse:

    – Att använda ip-telefoni är som att tjuvkoppla elmätaren hemma. Men vi har ännu inte gjort något för att hindra det.

    (more…)


  • Nu kan du twittra via SMS även i Sverige

    Det här var trevligt. Om du är så old school att du föredrar SMS framför Twitter-appar, eller helt enkelt inte uppgraderat dig till en modern mobiltelefon ännu, så kan du nu twittra via SMS i Sverige. Tidigare har man kunnat lösa det via externa tjänster (jag körde alla mina tweets via Jaiku back in the day), men nu har Twitter och mobiloperatörerna bevisligen kommit överens.

    Twitter tar inte betalt för att du twittrar via SMS, men det gör däremot mobiloperatörerna, SMS kostar som vanligt alltså. Så tänk dig för. (more…)


  • 3 förklarar sig – snart

    Som bekant så höll inte 3:s webbplats och det var långa väntetider. Jag väntar på svar på frågor från presskontakten. Mer här, samt troligtvis i kommande Allt om iPhone #4, inom kort.


  • 3 behöver tydligen en bättre webb

    Sugen på iPhone 4? Ville inte köa? Försökte du köpa den från 3 på webben? Då möttes du nog av det här, mitt i beställningen:

    Det är absolut inte okej att råka ut för sådant under ett beställningsförfarande! Inte nog med att det är obehagligt för kunden, det är även en affär som gått åt pipan. (more…)


  • Intermezzo: Spotify till iPhone

    Jag bryter skrivarpausen med en snabb post om Spotify till iPhone, nu inskickat till Apple för godkännande i App Store. Hoppas den hinner dit tills på fredag, då jag förhoppningsvis får min iPhone 3GS från Tre.


  • Telenor om iPhone 3GS-lanseringen

    Telenor har pratat med MacWorld.se angående den “uppskjutna” lanseringen av iPhone 3GS, som ju var tänkt att komma den 9 juli men nu istället anländer den 31, och då även till Telia, Tre och Halebop.

    När vi ringer upp Telenors presstjänst bekräftar de att de måste flytta sitt datum från den 9 juli till den 31 juli. Telenor säger att det uppstått vissa förseningar och att de tyvärr måste ändra sitt datum.

    Fortfarande inte snyggt skött. Min iPhone 3GS kommer inte från Telenor, den saken är klar.


  • iPhone 3GS släpps den 31 juli

    I alla fall är det datumet som Telia nu bekräftar på sin iPhone-blogg, och det gäller säkerligen för övriga operatörer med, inklusive Telenor som jag bashade lite igår. Se även Slowmove.


  • Telenors iPhone 3GS-datum – en medveten bluff?

    iphone3gs.jpgTelenor gick tidigt ut med ett släppdatum för Apples kommande iPhone 3GS, men antingen missförstod man datumet, eller så chansade man för att få fler förhandsbokningar. Jag ropar falskspel och uppmanar 3GS-aspiranter att välja någon av de andra operatörerna istället, alltså Telia, Halebop eller Tre.

    Läs mer hos Slowmove (som var först), och storyn på norska Digi.no.

    Så när släpps iPhone 3GS i Sverige?

    Juli ’09 sade grafiken på WWDC, och mer exakt än så är det inte ännu. Det enda vi vet är att det inte blir den 9 juli, för Telenor har sagt det. Med tanke på 3GS-bristen i USA så finns viss risk att Apple skjuter på lanseringen så länge de kan, eller så ligger de bara lågt. När iPhone 3GS väl kommer så lär alla operatörer ha den samtidigt.

    Välj bara inte Telenor. Det luktar nämligen i värsta fall bluff, i bästa fall knapphändig information utan tydlig dementi. Inget är vidare smickrande.


  • Telenor börjar sälja iPhone

    Telia-monopolet är över, nu går Telenor ut med att de börjar sälja iPhone inom de närmaste månaderna, med Apples goda minne. Kom igen Tre, nu är det er tur! Gissar att det kommer surras om det här, så kolla bloggar.se/om/iphone vetja.


  • 3 fixar problemet

    tre.jpgDen senaste veckan har jag inte haft ett enda problem med mitt mobilabbonemang hos 3, något som jag klagade över den 11 juli. Faktum är att 3 skötte det hela väldigt bra, efter det att min bloggpost blivit läst så började de felsöka, hittade förstås inget fel på min sida (testar man på tre olika telefoner är det svårt att skylla på hårdvaran…), och startade helt sonika om den närliggande basstationen. Sedan dess har 3-nätet varit utmärkt.

    Jag har för övrigt medvetet väntat med att skriva den här posten eftersom jag ville se om det var en temporär lösning, men det verkar inte så.

    Bloggmakt? Nja, inte egentligen, men det känns bra att putsa egot och mediet, så vi kan väl säga det den här gången, även om det är en sanning med modifikation. 3 blev nämligen tipsade om min post.


  • 3, inget bra alternativ på sommaren?

    angrywith3.jpgDet är sommar, vilket betyder att mobilanvändandet går upp. Dessutom prånglas det ut 3G-bredband till intet ont anande konsumenter.

    Resultatet blir instabila nät, jag vill gärna tro att de är överbelastade eftersom alternativet betyder att de inte klarar trycket över huvud taget. I över en vecka har jag, som är kund hos 3, haft problem med att ringa eller bli uppringd. Tre snabba signaler, ingen kontakt. Försök igen, samma sak. Ibland får man ge upp, andra gånger kommer man fram på ett par försök. Skicka SMS är samma underbara upplevelse, går inte iväg förrän efter upprepade besök. Besök Planet3? Glöm det. Ingen större förlust där dock…

    Tycker ni det är okej, 3? Det gör nämligen inte jag, mobiltelefonen är ett av mina arbetsverktyg, att den inte fungerar är inte acceptabelt.

    Fel på luren? Behöver nytt SIM-kort? Trovärdiga förklaringar, om det inte vore så att flera i min närhet, alla 3-kunder, har samma problem.

    Jag har inte bestämt mig för hur mycket jag orkar tjafsa om det här, men självfallet känns det inte direkt rätt att betala för en tjänst som inte fungerar.

    3, hur skall ni kompensera era kunder för att ni inte lyckas leverera tjänsten?