Tag: TVspel.nu


  • Jag återkommer alltid till spelens värld

    1996 lanserade jag AlfaWeb, en spretig portalsida med redaktionella undersidor (där Drakens Tand hörde hemma, för de av er som minns den). Det handlade om roll- och brädspel i första hand, men även om tv-spel.

    1997 släppte jag TVspel.nu, först som nyhetsbrev men sedan som sajt. Den blev riktigt, riktigt stor. Senare skulle ett tiotal spelrelaterade sajter, mer eller mindre nischade, rulla ut, däribland ett spelcommunity. TVspel.nu blev Kong, och till slut sålde jag hela köret för att grotta ner mig i (den då främst amerikanska) bloggosfären. Där blev det återfall i form av Live Arcade Review, som handlade om Xbox Live Arcade-spel. Den såldes senare för en hyfsad summa pengar.

    Nog där, eller? Nej, för Jonathan Sulo väckte spelsuget hos mig igen genom att ge mig domänen spelbloggen.se, som sedermera lanserades på andra upplagan av 24 Hour Business Camp. Men spel är svårt och när vi bestämt oss för att bredda så gick Spelbloggen upp i Nutopia, en blogg om allt som är underbart. Den finns för övrigt kvar, Nutopia alltså.

    (more…)


  • TVspel.nu fortfarande på tapeten

    Många bra idéer kring vad jag skall göra med domänen tvspel.nu i min öppna post om saken. Jag skall försöka ta ställning under de kommande veckorna, fundera lite. Så länge är det förstås fritt fram att tycka till.


  • Vad skall jag göra med tvspel.nu?

    Kanske minns du tvspel.nu, den spelsajt som jag drev, och som sedermera blev Kong. Jag har kvar domänen, men vet inte riktigt vad jag skall hitta på med den. Känns ju onekligen som något man inte släpper hur som helst, men å andra sidan så är nu-domäner inte så hemskt hett längre, nu när .se är släppt fritt.

    Men faktum är att bara ha den liggande i portföljen är tämligen värdelöst. Följande har jag kommit fram till, beträffande tvspel.nu-domänen:

    1. Jag vill inte göra en spelsajt av den. Been there, done that. Plus att jag knappast skulle begränsa mig till enbart tv-spel om jag faktiskt gjorde en spelsajt…
    2. En webbutik skulle kanske fungera, men det vill jag inte heller göra. Avanserna på att sälja tv-spel är dåliga, och det har jag också gjort tidigare…
    3. Jag skulle kunna tänka mig sälja den om priset var det rätta. Med andra ord: bud på några futtiga tusenlappar känns inte som ett roligt sätt att avsluta det hela.

    Så vad jag skall göra? Som sagt, att bara ha den liggande är både tråkigt och omotiverat. Förslag, någon?


  • 1996, innan bubblan brast

    Fredrik Wass på InternetWorld skriver att 1996 var webbens guldår, och drar paralleller till topp 100-listan som de nyligen publicerat, med Ving i topp. Listan tänker jag inte kommentera, det blir bara gnälligt från min sida eftersom jag kort och gott inte håller med. Networkers.se pratar desto mer om den, men med väldigt egna ögon får man väl säga. Magnus Höij försvarar listan i kommentarerna, och redovisar det tokiga urvalskriteriet kring lokala kontra nationella tidningar. Det är många som tycker till om listan, som vanligt. (more…)


  • UGO.com såld till Hearst

    UGOUGO, eller UnderGroundOnline som det står för, har varit med i all evighet – eller sedan 1997 i alla fall. Det är en sajt om spel, film, lite musik, brudar och annat som unga män gillar. Ungefär som IGN, och de är båda av samma skrot och korn, från samma tid. När jag började skriva om spel, på AlfaWeb och TVspel.nu, tidigt 1996 och vidare, så var UGO:s spelsidor ett stopp på vägen i jakt på nyheter. Det är ett nätverk med anor. (more…)


  • Nolltvå nr 5 ute nu – spelsida av undertecknad

    Nolltvå nr 5Jag tog hjälp av min gamla polare Niclaz Erlingmark (kolla hans filmprojekt!) för den senaste spelsidan i nöjesblaskan Nolltvå. Niclaz var en av mina redaktörer på TVspel.nu-tiden, vi träffades för övrigt nyligen och han fick möjlighet att tokpiska mig i Pro Evolution Soccer 6, vilket i och för sig inte säger så mycket.

    Nolltvå är gratis och finns lite varstans i Dalarna. Dessutom kan man ladda hem den i PDF-format från deras hemsida. Go fetch!


  • Den rumsrena guiden till piratlivet

    Ohoy ye mateys!Det är en konstant gråzon huruvida man kan prata om piratkopiering eller ej. I perioder har det nästan varit toktabu att ens nämna det, speciellt inom spelbranschen där jag som bekant har frotterat de senaste tio åren. Kommentarsstormer och muttrande speldistributörer kantade framför allt PlayStation-tiden, då var det TVspel.nu i tidig utgåva som gällde.

    Idag är läget ett annat. Kolumnister i kvällsblaskorna uppmanar närmast till nedladdning av utvalda låtar på senaste plattorna via bittorent eller något annat protokoll/nätverk. I utvärderingssyfte förstås, men ändå. Gråzonen är total. Så då är det uppfriskande när en rumsren guide till hur sjutton piratscenen fungerar, garanterat fri från snaskiga porrannonser, spyware och popups som försöker få dig att tro att du har virus på din dator. Vilket du säkert har, men det hör inte hit. Intressant läsning, men letar du efter länkar till vattenhål för dina mediastölder så är det inte rätt plats. Å andra sidan kan Google, Microsoft eller Yahoo hjälpa dig där så vem bryr sig?


  • Därför sålde jag Kong

    KongDen tredje och sista sajten jag sålde till Umit, och som därmed stängde spelnätverket jag pysslat med i tio år, var Kong – flaggskeppet. De båda andra har jag redan skrivit och resonerat om, först Sportgamers och sedan Gamer – självfallet skall Kong få samma behandling.

    Att sätta Kong i perspektiv är svårt. Det är frukten av vad jag startade 1997 och har under flera år varit min huvudsakliga inkomstkälla. Vad man behöver förstå är att jag levt på spelsidor i Sverige, en bedrift som knappast ger någon lyxtillvaro men en frihet att göra något jag älskar på mitt vis. Oavsett om det inneburit nya designer, förändrat materialflöde och format, eller något annat. Jag är och förblir bäst när jag får starta och starta om projekt.

    Kong har varit lekstuga lika mycket som spelpublikation. Jag är stolt över den. (more…)


  • Därför sålde jag Gamer

    Den andra (av tre) sajter som jag sålt den senaste tiden är spelforumet Gamer. Liksom jag gjorde med Sportgamers-försäljningen så tänker jag gå igenom varför jag valde att sälja Gamer, hur jag resonerade samt lite bakgrund.

    GamerNi som läst snabbresumén på infosidan vet att Gamer lanserades 2000, som ett fristående forum. TVspel.nu hade rullat i tre år, två som traditionell spelsajt, och forum var ungefär det sista jag funderade på där. Sidan gick bra ändå, interaktiviteten bestod i en brevlåda som läsarna kunde skicka in för att få svar från redaktionen. Ett hostat gratisforum var grunden till Gamer-konceptet, och som alla som känner mig vet så är det kört när fröet till ett projekt har börjat gro i min skalle. (more…)