Det är bråda dagar för mig, därför är det irriterande när tjänster som Second Opinion lanseras och jag tvingas släppa allt för att kläcka ur mig en bloggpost om saken. Bristande disciplin (knappast, får jobba lite längre bara) eller en vilja att göra allt för mina kära läsare, välj själv.
I alla fall, Second Opinion är lanserad, och det är lite av en Newsmill fast mindre kommunikativ. Tanken är att privatpersoner, organisationer och företag ska kommentera gammelmedias förehavanden. Så den där FRA-texten i DN kan ju plockas sönder och samman, vilket redan gjorts i bloggosfären så klart.
Verkligen som Newsmill så långt, men här upphör skillnaderna. För det första så kan du inte kommentera någons “second opinion”, utan det är helt inriktat på att du ska ge dig på drakarnas material. Lite vi mot dem över det hela, och dessutom snett. Är det hela egentligen ett enda stort länkbete med hopp om att printjättarna ska svara på kritiken, eller vill man ha det ensidigt? Spontant låter det varken rättvist eller idealt, men det återstår att se hur det utvecklas.
För det andra så kostar det pengar att publicera sig på Second Opinion, i alla fall om du faller inom kategorierna organisation eller företag. Privatpersoner skriver gratis.
För det tredje så är det en synnerligen otajt sajt. Rörig, för liten text, och jag hittade rentav en länk som det hetter “Next” – kanske borde översättas va? Loggan är dessutom tråkig, trots den blinkande markören som trots allt signalerar skrivande och skapande. Långt ifrån Newsmill, men så är Second Opinion rykande färsk också.
Förhåller mig dock lite tveksam till Second Opinion. Jag tycker den känns ensidig, och det är inget bra tecken. Bloggosfären inbjuder till kommunikation bloggar emellan, det här är inrutat och ospännande. Granskning av gammelmedia är dock bra, så jag hoppas de får till något vettigt.
Mer läsning: Same Same But Different, Bloggvärldsbloggen, Dagens Media (som inte lärt sig länka), Resumé