Tag: projekt


  • Odd Alice släpper Daily Crowdfunder

    Odd Alice har vi något som vi kallar satellitprojekt. Det är projekt som drivs av en eller flera anställda, med företaget som partner och investerare. En sorts intern inkubator, typ. Hittills har såväl BlankPage som Tech Troopers sprungit ur det här upplägget, om än på lite olika vis.

    Idag släpper vi ett satellitprojekt till: Daily Crowdfunder.

    (more…)


  • App Arcade, ett Medium-experiment

    Jag leker lite med Medium just nu. Om du är intresserad av spel till iOS så kolla in App Arcade på Medium.


  • Shrtnws är tillbaka

    På senaste (sista?) 24 Hour Business Camp byggde jag och mina kollegor på Odd Alice nyhetstjänsten Shrtnws. Under dryga månaden publicerade vi korta nyheter i flera olika kanaler, med betalande sponsorer. Dessvärre blev det inte mer än så den gången, av flera skäl, och tjänsten lades på is.

    Tills i dag, för Shrtnws är tillbaka i ny form, snabbare och mer lätthanterlig. Jag skriver mer ingående om bakgrunden på TDH.me för den som är intresserad.

    Precis som förra gången handlar det om korta snabba nyheter, ofta med tillhörande länk för mer läsning. Kvar är även möjligheten att läsa nyheterna var du vill, nästan i alla fall. I dag finns Shrtnws på Twitter, App.net, Facebook samt Tumblr. Framöver blir det fler platser, samt en fullskalig sajt förstås.


  • Woodford Reserve

    Veckans fredagswhisky är en Woodford Reserve, och naturligtvis berättar jag vad jag tycker om den på Fredagswhisky.se.


  • Fredagswhisky.se har premiär

    I dag har Fredagswhisky.se premiär, en anspråkslös blogg där du kan bidra med din egen fredagswhisky eller bara läsa vad andra dricker. Jag inledde personligen med en The Macallan 12 Years, inte fy skam.


  • Börja Blogga arkiverad

    Jag har arkiverat Börja Blogga, mer eller mindre tillfälligt. Alla gamla länkar fungerar (springer du på något trasigt så skrik gärna till) och det går fortfarande att kommentera posterna, något jag inte vet om jag tänker ha kvar på sikt.

    Börja Blogga var mitt projekt på första 24 Hour Business Camp och blev väldigt lyckad. Förutom att bloggposterna uppskattades av läsarna så är exempelvis sidan svenska pinglistan väldigt omtyckt. Sajtens innehåll har använts som grund i utbildningar och har hjälpt journalister med “så här börjar du blogga”-artiklar genom åren.

    (more…)


  • Adieu Ajour

    Nej, min franska är inget vidare. Jag kan leva med det om ni kan!

    Ajour är ett spännande projekt som jag var med och startade upp, med buller och bång, hajp och hyllningar, spott och spe. Hela projektet provocerade många och det har skrivits en hel del om varför det kommer misslyckas. Det har också skrivits om varför det kommer lyckas, men det twittras inte lika frenetiskt om det förstås.

    I detta nu har Ajour en väldig massa läsare, mer än många lokaltidningar, och det publiceras bra saker. Det är kul.

    Vad som är mindre kul är att jag lämnar projektet Ajour. För att förekomma spekulationer och oinitierade slutsatser så vill jag påpeka följande.

    (more…)


  • Idag drar vi igång Börja Blogga – igen

    Apropå att fokusera så är jag glad att peka er alla tillbaka till Börja Blogga – för nu kör vi igen! Resan har varit lång, om du är nyfiken så finns det lite läsning här på TDH.se om hur Börja Blogga byggdes på 24 Hour Business Camp och så vidare. Faktum är att idén sprang ur en tagg på den här sajten, och på den vägen är det.

    Börja Blogga har haft förvånansvärt gott om besökare trots sidans hiatus. Det beror delvis på resurser som svenska pinglistan, och delvis på att åtminstone en del av materialet är aktuellt fortfarande.

    Nu är i alla fall Börja Blogga tillbaka, som utlovat, och det i kölvattnet på det synnerligen relaterade projektet Veckans Blogg.

    Så med det sagt, välkommen tillbaka till Börja Blogga!


  • Ett steg tilbaka för Mapple

    Det är inte utan att det svider en del, men ibland måste man vara realist. Gemensamt har vi bestämt att stänga Mapple, systerbloggen till Spelbloggen om allt kring Apple. Det är synd, för den är omtyckt av sin läsarkrets och rolig att jobba med. Boven i dramat är verkligheten, det finns helt enkelt inte tid nog att förvalta både Mapple och Spelbloggen just nu, och med den bakgrunden var det ett ganska enkelt beslut. Mapple kom till under andra förutsättningar, och när dessa ändrades så hamnade den helt enkelt fel i våra planer. Kryptiskt, jag vet men jag tror inte jag kan vara mycket tydligare än så.

    Det är dock inte tal om nedläggning för gott, Mapple har hela tiden varit med i vår långsiktiga strategi och sajten kommer tillbaka när det passar bättre. Eller med andra ord, när vi är där vi tänkte vara för Mapple-lanseringen. Så länge får ni hemskt gärna skriva upp er på nyhetsbrevet så att ni inte missar återkomsten.

    Det är aldrig kul att stänga en sajt, men det här är helt rätt. Det kan också ge effekten att vi alla skriver mer om Apple, Mac och iOS framöver, men på andra platser (min post om iCloud kan ses som en fingervisning) – vi får se.


  • Nätverket växer: Mapple ute i beta nu

    Det räcker inte med att skriva om spel, nu ska Apple-nerven tillfredställas ordentligt. Man skulle kanske kunna tro att redaktörsknäcket för Allt om iPhone, spinofftidningen från MacWorld som jag dragit i sedan #2, skulle täcka behovet men det är många ord som ska ut. Och Spelbloggen kände sig lite ensam i det inofficiella nätverket, så vad gör man en fredagskväll?

    Man släpper Mapple.

    Bakom Mapple hittar vi samma lagom galna trio som driver Spelbloggen, det vill säga undertecknad, Rickard Olsson och Malin Jonsson. Det blir lite lagom mycket beta den närmaste tiden, men räkna med regelbundna uppdateringar och sköna apptips.

    Välkommen.


  • Vad ska jag göra med Börja Blogga?

    Jag får en hel del mejl om Börja Blogga, en synnerligen icke-uppdaterad sida. Den är fortfarande uppskattad, men hade förstås mått bra av regelbundna uppdatering och lite fokus.

    Dessvärre vet jag inte riktigt vad jag ska göra med Börja Blogga. Jag hade en plan, och en färdig bloggpost om saken skriven och allt, men avvaktade med publiceringen eftersom annat låg och puttrade och jag vet hur lätt det är att få för mycket.

    Nu har jag för mycket, så jag vänder mig till er. Vad vill ni se på Börja Blogga? Vad ska jag göra med den?

    Kommentarsfältet är öppet. Det går också bra att e-posta mig direkt om du föredrar det (tdh at tdh.se) eller twittra mig.


  • Här var det tyst…

    Jag skäms lite för tystnaden här på TDH.se, men saken är den att jag har fullt upp. Med bokskrivande, med jobb, med kommande projekt, och med att krama det sista ur snowboardsäsongen i Chamonix. Snart tillbaka.


  • Fall inte för varje kreativ nyck – då mår du bättre

    Ibland måste man hejda sig. Som nu, 00:45 en fredagskväll. Jag är egentligen övertrött efter två riktigt hårda veckor med jobb, jobb och jobb – närapå varje vaken timme faktiskt – och en ytterst hektisk men bra dag. Kroppen säger ifrån, jag borde sova.

    Problemet är att jag inte vill. Jag vill skapa något.

    Funderade på att ta tag i något av de skrivprojekt (ja, det är böcker) som jag haft i huvudet på tok för länge för att inte ge en chans, men hindrade mig själv. Den här helgen ska jag få ur mig någonstans mellan 70 000 och 100 000 tecken – det är inte läge att glida in på något annat, ryckas med, och sedan inse att man måste “börja jobba” också. (more…)


  • Spelbloggens senaste partner: MacWorld

    SpelbloggenOkej, jag skulle ju vara tyst, men det här är lite för kul för att inte åtminstone nämna.

    Spelbloggen – mitt och Malins och Rickards projekt från andra upplagan av 24 Hour Business Camp – har ett antal samarbetspartners på ingång. Helsingborgs Dagblad var först, där var vi igång redan på 24HBC, men de övriga har tagit lite mer tid.

    Tills nu. Den senaste partner är ingen mindre än MacWorld, och det första vi ser av det är en notis, men det blir mer. Hur kul som helst tycker jag.


  • 100 poster på Spelbloggen

    SpelbloggenPå den andra upplagan av 24 Hour Business Camp byggde jag och Malin Jonsson – med offsitestöd från Rickard Olsson i Japan – Spelbloggen. 21 dagar senare (knappt) har vi publicerat 100 poster och gör oss redo att gå ur beta. Jag hade egentligen inte tänkt skriva något förrän en månad senare (det låter ju bra), men ibland är det svårt att hålla käften helt enkelt. (more…)