• Därför skapade vi #wpsthlm på Facebook

    WordCamp Stockholm använder sig som bekant av hashtaggen #wpsthlm på Twitter, och den officiella sidan är faktiskt inte den på WordCamp Central (det finns en, den är ointressant) utan wpsthlm.se. Ni som var med 2010 minns att undertecknad var mindre imponerad över vad som gick att göra med sidan på wordcamp.org, vilket var anledningen till att vi använde wpsthlm.se i stället. Det gäller fortfarande, även om möjligheterna på wordcamp.org nu åtminstone är betydligt mer visuellt tilltalande.

    Nu finns det även en Facebook-sida som heter #wpsthlm (och ett Twitter-konto för övrigt), trots att vi redan har en som heter WordCamp Sverige.

    Kaotiskt? Ja tyvärr, men det finns en bra förklaring. Faktiskt.

    (more…)


  • Nominera till @sweden

    Tycker du att det bara är pundhuvuden som får vara @sweden på Twitter? Nominera själv då!


  • Livet utan bredband

    I dag tar många av oss bredbandsuppkoppling för givet. Webbutvecklare designar flashiga sajter med okomprimerade bilder och struntar i att optimera koden – alla har ju bredband så varför ska de bry sig? Det krävs wifi för att ladda hem stora filer från App Store, och storspel som Diablo 3 kräver att du är uppkopplad hela tiden.

    Men vet ni, det går inte att ta bredbandsuppkoppling för givet, nu mindre än någonsin. Dels är det för att de mobila bredbandsuppkopplingarna har tagit över, vilket vi talat om tidigare, och dels är det för att alla faktiskt inte har bredband.

    (more…)


  • #wpmwp närmar sig skarpt släpp

    Betaläsningen av Webbpublicering med WordPress har gett en del bra kommentarer. Nu inväntar vi mest sponsorernas material…


  • Bevace Media köper Facebook-likes och försöker övertyga mig om att det är en bra idé

    Det är inte okej att köpa Facebook-likes, det har redan avhandlats här. Just den posten, och mer precist den här kommentaren, ledde mig till Bevace Media och deras tjänst FBlikes.se. Nej, de får inga länkar, för det här är precis vad som är fel med webben i dag. Det här är ett företag som påstår att det är helt okej att köpa Facebook-likes. De skriver till och med bloggposter om det, och det är just den posten som de själva svarar min föregående post med.

    Från FBlikes.se:

    Luras man inte genom att köpa likes?
    Nej, det gör du inte. Det är helt riktiga användare som gillar er sida och ser era inlägg mm. Det du faktiskt betalar för är att din facebook-sida exponeras på flera olika webbsajter. Det är alltså annonsering och det är inget fel med det.

    25 000 likes tar “upp till 30 dagar” att samla in. Hur relevanta är de tro?

    (more…)


  • Samsung and blackmailing bloggers

    If there was any doubt about how rotten tech media can be, and how dubious a company like Samsung can act, then this story should put such doubts to rest.


  • Linux and the inconvenience

    Gnome contributor Miguel de Icaza writes, among a lot of things, the following in his post about why he left Linux behind for OS X:

    As long as you had an operating system that was 100% free, and you could patch and upgrade every component of your operating system to keep up with the system updates, you were fine and it was merely an inconvenience that lasted a few months while the kinks were sorted out.

    Only a few months, huh.


  • Så fungerar sponsringen av Webbpublicering med WordPress

    Gårdagens betasläpp av Webbpublicering med WordPress har tagits emot med öppna armar, vilket jag tycker är väldigt kul så klart. Redan nu har det kommit in lite småsaker som ska fixas till den skarpa versionen, men ingenting större än så länge vilket är skönt.

    Flera av er undrar dock om sponsringen och hur den fungerar. Eftersom jag tycker det är så förbenat tråkigt att skicka en massa e-post till höger och vänster, och eftersom det här är ett synnerligen öppet projekt, så tänkte jag kort och gott berätta vad som gäller här.

    (more…)


  • Betaläs Webbpublicering med WordPress

    Världens mest försenade ebok? Kanske, och det är helt och hållet mitt fel, för att påstå något annat vore att göra en SJ, och det vägrar jag. Förmildrande omständigheter? Ja, det tycker jag nog, men det betyder absolut ingenting.

    Här är vad som faktiskt betyder något, nämligen en länk till betaversionen av eboken Webbpublicering med WordPress, i PDF-format lämpligt för framför allt skärm, tablets, och din skrivare om du tycker bättre om papper:

    Webbpublicering med WordPress – beta – BETAN ÄR ÖVER!
    PDF-version, 3,5 MB tung

    Men innan du kastar dig över eboken vill jag gärna att du läser färdigt den här posten.

    (more…)


  • Några rader om eböcker och bokhyllor

    Jag har skrivit några rader om eböcker och bokhyllor på TDH.me, apropå det faktum att jag nästan bara köper böcker digitalt numera.


  • You can't put an ebook on a shelf

    I love books. I love the look and feel of a nice hardcover, I love to sit down in an armchair and read for hours, and I love to see a great book when I pass my bookshelf. Books are an addiction for some, collect your favorite ones (or possibly everything you’ve read, which I find to be a bit much), and display them for all to see, or for your private pleasure.

    Books are part of the interior for a lot of people, and they will continue to be.

    I read a lot, and I probably buy ten books every month. All of them are ebooks these days, with the odd hardcover found in a vintage store.

    (more…)


  • Tre saker som irriterar mig

    “Jag gillar listor” sa en vän till mig, och jag mådde genast lite illa. Majoriteten av alla så kallade listposter är länkbete, och det är inte riktigt min grej. Men okej, tre saker som irriterar mig då:

    1. Att mobiloperatörerna inte gör sitt jobb. På flera platser i Stockholm är mottagningen under all kritik, och är du i närheten av Essingeleden så är stabilitet bara att glömma. Skärpning!
    2. Att det ska vara så förbannat svårt att beställa bredband om du inte bor/jobbar i ett fiberanslutet hus, och inte vill betala för gammeltelefoni. Å andra sidan, bor du i närheten av Essingeleden är det kanske en feature…
    3. Att kundtjänst sällan är för kundernas skull. Ta till exempel Telenor, som misslyckats med att leverera en tjänst till mig sedan i våras men gladeligen fakturerar vidare för den, trots öppet supportärende och vetskapen om att de inte kan leverera. Likväl förväntas jag sitta i långa telefonköer för att prata med supportpersonal utan vetskap om ärendet eller möjlighet att göra någonting. Kundtjänst är för kunderna, hur svårt ska det vara att fatta?

    Så, nu har jag gnällt färdig för i dag.


  • Var är WordPress-tjejerna?

    Den 22 oktober är det dags för WordCamp Stockholm på Waterfront i just Stockholm. Det är en WordPress-konferens som WordPress-användare och -utvecklare definitivt inte borde missa. WordPress är en väldigt stor publiceringsplattform, såväl i Sverige som i utlandet, och det finns gott om duktiga utvecklare samt smarta personer som jobbar med WordPress dagligen. Det är de som kommer tala på WordCamp Stockholm, dela med sig av sina erfarenheter och inspirera besökarna.

    Men var är WordPress-tjejerna?

    (more…)


  • Om sociala medier-dieten

    Jag skriver lite om sociala medier-dieten på TDH.me, för de som gillar sådant.


  • Social media diet

    I was pointed to Per Håkanssons post about his social media diet by Mikael Pawlo, and I found it interesting. Per is quitting a bunch of services, such as Instagram, Google+ and Linkedin, to focus on more important matters. This quote pretty much sums up why he’s taking this somewhat drastic approach:

    I miss the days when you could go out and eat with a bunch of friends and focus on the conversation and not the latest pings, notifications and checkins on your mobile device.

    I see this a lot, people who feel that social media is interfering with their conversations and relationships in the physical world. But here’s the thing: Quitting social media won’t change this.

    (more…)