Tag: webb


  • Slut på ursäkter, gammelwebben

    Om du, eller företaget/institutionen du jobbar för, har avvaktat med att släppa en responsiv webbplats så är det slut på ursäkter. Gammelwebben kommer försvinna ur användarnas medvetanden, för de kommer inte hittas. Google har nämligen börjat rekommendera mobilvänliga webbplatser, som utlovat, och eftersom en så stor del av trafiken kommer från sökmotorn så är det förstås viktigt. Om Googles blogginlägg är lite för tungrott för dig så skriver även Internetworld om saken.

    Jag antar att det är nu jag påpekar att Odd Alice bara gör responsiva webbar? Fast det visste du förstås redan.


  • DN belyser sårbarheter i WordPress

    DN kör just nu en artikelserie, “Det sårbara digitala samhället”, och ger sig på WordPress i sin senaste del. Artikeln bygger på att DN har hittat dryga tio tusen svenska WordPress-installationer som
    de bedömer som osäkra, för att de inte är uppdaterade på två och ett halvt år.

    De 10.228 sajterna som DN exemplifierar har särskilt kritiska säkerhetsbrister. Därutöver finns en stor mängd sajter som har allvarliga säkerhetsbrister, men som är lite svårare att utnyttja. Även flera tidningsredaktioner använder sig av WordPress. DN har hittat minst fem tidningssajter i Sverige som har säkerhetsbrister.

    Dessa installationer kör alltså WordPress 3.3.1 eller tidigare. Nuvarande version är 4.0, för dig som inte har koll.

    Två saker rimmar illa med den här artikeln.

    (more…)


  • Domäner auktioneras ut av .SE

    349 tidigare spärrade domännamn auktioneras ut av .SE under hösten och vintern.

    Samtliga domännamn har varit spärrade sedan 2003 då det blev möjligt för vem som helst att registrera .se-domännamn. När det gäller domännamnen med landsnamn har de varit reserverade för respektive land, vilka vid flera tillfällen fått information om möjligheten till förtur att registrera domänen. Intresset för detta har varit relativt litet och därför anser .SE att det är bättre att någon annan som vill kan få möjlighet att registrera.

    Auktionerna sker på Tradera och hittas här. Är du nyfiken på vilka domäner det rör det sig om så finns det förstås en lista (PDF). Lycka till!


  • Ännu ett skäl att byta från Episerver

    Coop behövde uppgradera sin licens för Episerver, och då publicerades varningen – samt information om vilken licens som innehades – publikt för alla att se.

    Från Internetworld, som även har bilder:

    Men igår kväll möttes besökare på sajten av ett oväntat meddelande. Den som försökte läsa ett recept fick istället se en stor varningstext från publiceringssystemet Episerver, som berättade att sajtens licens behövde uppdateras.

    Maximalt antal registrerade användare hade överskridits, stod att läsa i felmeddelandet, som även uppmanade sajtens ägare att uppdatera: “Det här meddelandet kommer visas tills dess att licensfelet har åtgärdats.”

    Fetstilen har jag lagt till. Det här är inte hur kunder ska behandlas. Vill Coop, eller någon annan för den delen, ha hjälp att flytta från Episerver har Odd Alice stor erfarenhet av detta.


  • Internetdagarna 2013 – biljetterna är släppta

    Biljetterna till årets upplaga av Internetdagarna är släppta. Läs mer samt köp biljett här.

    I år är det som sagt lite annorlunda. Besökare går på gemensamma keynotes (uppställningen är inte så pjåkig), men sedan går man till det spår som bokats. Du köper alltså biljett per dag, får alla keynotes, och ett spår/dag. Alla spår sköts av respektive spårägare, och nej, det är inte gratis att ha ett spår så sugna sponsorer får gärna höra av sig.

    För ja, jag ansvarar för två spår, ett per dag lämpligt nog:

    En dag med WordPress, den 25 november.

    WordPress är världens största CMS. Oavsett om din webbplats är liten eller stor så är oddsen med andra ord rätt stor att du använder WordPress – från bloggar till företagssidor, vidare till tidningar och sociala nätverk. WordPress är dessutom öppen källkod, vilket gör det till ett publiceringsverktyg i demokratins tjänst.

    Det är innehållet som räknas, den 26 november.

    Alla kan publicera. I dag handlar det mer om vad man publicerar, hur man gör det och om någon faktiskt läser. På webbpubliceringsdagen pratar vi redaktionellt arbete, fungerande annonsmodeller, betalväggar, publiceringssystem, hur man sprider sitt innehåll och mycket mer.

    Platsantalet är begränsat, så vänta inte för länge med att boka biljett. Det blir två grymma dagar, missa inte!


  • Yahoo köper Tumblr

    Yahoo köper Tumblr för $1.1 miljarder. Jag vet inte riktigt vad jag tycker och tror om detta, men fördelen torde vara att det kanske kommer bli möjligt att faktiskt hitta en Tumblr-blogg via sökningar framöver:

    In terms of working together, Tumblr can deploy Yahoo!’s personalization technology and search infrastructure to help its users discover creators, bloggers, and content they’ll love.  In turn, Tumblr brings 50 billion blog posts (and 75 million more arriving each day) to Yahoo!’s media network and search experiences.  The two companies will also work together to create advertising opportunities that are seamless and enhance user experience.

    Den riktigt stora frågan är förstås hur många som flippar ut nu. Vi får väl se hur det artar sig. Yahoo har ju tveksamt rykte vad gäller uppköp…


  • “Länkandet är ett ofog”

    I Tyskland drivs just nu ett lagförslag som ska låta tidningar och andra publikationer ta betalt av Google – för länkning. Det är inte ens på skoj, förbundskansler Angela Merkel står bakom förslaget.

    Låt oss alla meditera lite på hur urbota korkat det där är.

    Nu visar det sig att svenska Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter inte tycker att det är en så dum idé. Så här säger hon, bland annat, till Journalisten:

    – Det är inte fel att den här frågan väcks. Tidningar och upphovspersonerna ska få betalt för sitt arbete. Länkandet är ett ofog, rent ut sagt.

    För det första, gissa om citatet “länkandet är ett ofog” kommer snurra länge?!

    (more…)


  • WordPress.com, för kattbilderna

    WordPress.com vet sannerligen var de ska satsa för att knappa in på Tumblr.


  • Nya Disqus 2012: snyggt men inte lokaliserat

    Jag har aktiverat den nya versionen av kommentarssystemet Disqus här på TDH.se (samt även på TDH.me och Nutopia, för den delen). Överlag är jag nöjd, men som synes är lokaliseringen under all kritik. Som vanligt, tyvärr – Disqus brukar vara sega på den här biten så jag hoppas det blir ordning på det snart. Jag har i alla fall erbjudit mina tjänster till dem i ett försök att skynda på processen.

    (more…)


  • Att köpa Facebook-likes är inte okej

    Hör på Twitter hur en ehandlare står och mässar på Webbdagarna i Göteborg. Han säger att de köper likes på Facebook ibland, sparsmakat och inte alltid för snabb extratrafik.

    Som att det vore okej.

    (more…)


  • Fler mobila bredband än fasta i Sverige, dags att skriva bättre kod?

    Minns ni diskussionerna på min post om responsiv webbdesign? Om inte, kolla gärna – ganska intressanta resonemang där.

    Idag släppte PTS sin årliga rapport, vilken du kan ladda hem i PDF-format här (>1 MB), som säger att antalet mobila bredbandsabonnemang gick om antalet fasta förra året. Jag har inte läst hela rapporten än, men hajade till på den här posten på Feber, som innehåller bilden nedan:

    Bilden kommer självfallet från rapporten. Vad vi ser är antal bredbandsabonnemang, mobila (rött) och fasta (lila), över åren. Drygt 5 miljoner mobila bredbandsabonnemang, mot dryga 3 miljoner fasta.

    (more…)


  • En vecka med @tdh

    Det är nu lite drygt en vecka sedan jag slog över för att twittra enbart från mitt före detta engelska konto, @tdh. Nu är alltså @tdh mitt standardkonto, vilket jag beskriver desto mer ingående, inklusive anledningarna och hur jag resonerat samt gör, i den här posten.

    Så hur har det gått? Hur många har skrikit ut sin vånda över att gamla @tdhse bara innehåller länkar (samt en och annan påminnelse om bytet till @tdh) till sådant jag skriver på svenska online?

    (more…)


  • Låt mig läsa artikeln på en sida tack

    Jag hatar artiklar som sträcker sig över flera sidor. Ni vet vad jag menar, sidnumreringen längst ned, klicka på nästa sida för att fortsätta läsa. I de allra flesta fall betyder det att jag inte läser artikeln, helt enkelt för att jag finner det respektlöst mot läsaren.

    Det finns bara en anledning till att dela upp en artikel på flera sidor på webben, och det är för att få fler annonsvisningar. Föga förvånande är det den så kallade gammelmedian som är bäst på det här, tidningar i synnerhet älskar att dela upp sina artiklar på flera sidor.

    (more…)


  • Hashtaggen har blivit folklig

    Det är intressant att se hur fenomen efter fenomen finner sin plattform på sociala mikrobloggplattformen Twitter (ja, du kan följa @tdhse). Någon börjar med en hashtag, alltså ett brädstaket (#) följt av ett ord som helst inte ska innehålla åäö eller några specialtecken för att Twitter-apparna ska kunna göra det sökbart, och sedan bär det av. Hela hashtaggarfenomenet är intressant i sig, ett bruk som fötts av användarna från första början, en önskan att samla tweets inom samma ämne på något vis. #vadsomhelst och du är där.

    (more…)


  • Det där med sidornas tyngd

    Det senaste året har jag varit inblandad i en hel del diskussioner kring responsiv design (alltså design som anpassar sig efter enheten, snarare än laddar alternativa mobila versioner och dylikt trams). I de här samtalen så är vi alltid två läger.

    • De som tycker att webbsidor ska få vara hur tunga som helst i Sverige, för vi har bredband och ska fokusera på att göra häftiga saker utan begränsningar.
    • De som tycker att webbsidor ska vara så snabbladdade som möjligt, för alla överallt.

    Jag har 100/100 Mbit hemma, så i de allra flesta fall har jag ingen aning om ifall en sida är tungladdad eller ej. Såvida den inte är full med Flash så klart, men det betyder att jag inte ger den en chans att ladda klart, så vi hoppar över den biten.

    (more…)