Tag: hett


  • Användaravtal och aktörernas ansvar

    WyWallets avtal, som mobiloperatörerna vill tvinga på dig med allt vad det innebär, har lett till en del intressanta diskussioner. Den vanligaste slutsatsen är att massan bryr sig inte, och därmed kommer godkänna avtalet i vilket fall som helst.

    I fallet WyWallet blir det tveklöst så, eftersom avtalet inte ens presenteras utan du antas godkänna det genom att utföra en separat handling – betala med ett SMS – och därmed blir kund. Jag är dessvärre inte juridiskt kunnig nog för att veta om det här ens är hållbart, men nog låter det väl lite konstigt att du godkänner ett avtal (som du troligtvis inte läst) genom att göra något som i sin tur inte presenterar avtalet eller möjligheten att neka till det i samband med handlingen? Som sagt, jag har inte bakgrunden nog att svara på detta, men det låter ytterst tveksamt i mina lekmannaöron.

    (more…)


  • Mobiloperatörerna tvingar dig till WyWallet

    Snart kommer du vara tvungen att vara kund hos WyWallet om du vill göra någon form av köp via SMS. Bakom WyWallet står Telia, Tele2, Comviq, Halebop, Telenor samt Tre, fast under namnet 4T Sverige AB, och de är inte sena med att tvinga in dig i betaltjänsten. Det här fick jag per SMS i morse, efter flera påtryckningar och påminnelser om WyWallets existens.

    Hej. Nästa gång du gör ett SMS-köp, t ex köper en SMS-biljett, kommer du i och med köpet, att bli kund hos WyWallet. WyWallet är en tjänst vi startat tillsammans med Telia, Tele2 och Telenor för att du ska kunna göra betalningar med mobilen. Som kund hos WyWallet kommer dina SMS-köp även fortsättningsvis hamna på din mobilfaktura.  Klicka på länken för WyWallets villkor och ytterligare information om tjänsten samt möjlighet att tacka nej.  https://tre.wywallet.se/merinfo Observera att det efter den 31 jan 2013 inte längre är möjligt att göra SMS-köp via 3s mobilfaktura om du inte är WyWallet-kund. Mvh 3

    Med andra ord, vill jag köpa en biljett med SMS måste jag godkänna WyWallets villkor och bli kund hos dem. Det här sker per automatik, utan att jag får möjlighet att läsa igenom och godkänna några avtalsvillkor.

    (more…)


  • “Länkandet är ett ofog”

    I Tyskland drivs just nu ett lagförslag som ska låta tidningar och andra publikationer ta betalt av Google – för länkning. Det är inte ens på skoj, förbundskansler Angela Merkel står bakom förslaget.

    Låt oss alla meditera lite på hur urbota korkat det där är.

    Nu visar det sig att svenska Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter inte tycker att det är en så dum idé. Så här säger hon, bland annat, till Journalisten:

    – Det är inte fel att den här frågan väcks. Tidningar och upphovspersonerna ska få betalt för sitt arbete. Länkandet är ett ofog, rent ut sagt.

    För det första, gissa om citatet “länkandet är ett ofog” kommer snurra länge?!

    (more…)


  • Episerver och Sitevision får propagera fritt i Internetworld-artikel

    Internetworld har publicerat en förbryllande artikel där de vill ta reda på framtiden för CMS, så här beskriver de den:

    Vad är nästa stora grej inom cms? Internetworld frågade några tillverkare och leverantörer av publiceringssystem vad de tror kommer att hända den närmaste framtiden.

    Oavsett vem vi frågar verkar framtiden ljus. Såväl tillverkarna av proprietära system som leverantörer av öppen källkod-lösningar tror på en ljus marknad framöver.

    Här ges Episervers säljchef Gustaf Snöbohm och Sitevisions VD Anders Korsvall utrymme att sälja sig själva, och de är inte ett dugg oroliga.

    (more…)


  • Jag är Sveriges 50:onde bästa utvecklare

    Computer Sweden tycker att jag är Sveriges 50:onde bästa utvecklare, av 100 listade totalt.

    50. (ny). Thord Daniel Hedengren, vd på egna webbyrån Odd Alice.
    Antal år i yrket: 14 år.
    Kompetens: WordPress, html, PHP, responsiv design samt IOS.
    Verksamhetsområde: Webbutveckling för stora företag, inklusive analys och kampanjer, utveckling och design för IOS.
    Andra meriter: Håller föredrag på agila konferenser.

    Se hela listan här.


  • WordCamp Stockholm 2012

    I måndags gick WordCamp Stockholm av stapeln för andra gången. Det var en lyckad tillställning tycker jag, och även om det alltid finns saker som kan göras bättre, mål som kan nås, och intressen som kan bejakas, så låter det på besökarna som att de håller med mig. Mer vet jag efter vi skickat ut och samlat in svaren på en enkät om konferensen, och utifrån det kommer vi även ta beslut rörande hur det ska se ut nästa år.

    Synpunkterna på WordCamp Stockholm 2012 kommer inte bara forma hur konferensen ska se ut framöver, utan även vilken inriktning vi ska ta med #wpsthlm. Ni som var på plats har hört mig tjata om att vi behöver prata mer, gång på gång, och jag tänker minsann dra mitt strå till stacken och försöka anordna fler träffar och tillställningar. En del blir under parollen #wpbar, som sprider sig över Sverige redan i vinter, och andra blir inom #wpsthlm. Det finns en övergripande tanke här, en målsättning och en vilja att hjälpa WordPress-Sverige att bli lite tajtare, lite närmre, och lite bättre. Vi gör det tillsammans.

    (more…)


  • En liten lägesrapport

    Det är tyst från mig just nu, så pass tyst att det dyker upp pingar på diverse sociala nätverk (Facebook, Twitter och App.net) samt inte minst per e-post. Lyckligtvis är det få som försöker ringa mig…

    Hur svarar man lättast? Jo, med en bloggpost så klart.

    (more…)


  • Här är Webbpublicering med WordPress

    Usch, jag har oerhört dåligt samvete över eboken Webbpublicering med WordPress, den är så löjligt försenad att jag vill stoppa huvudet i sanden.

    Men det tänker jag inte göra.

    Istället pekar jag er till boksidan där ni från idag kan ladda ner Webbpublicering med WordPress alldeles gratis.

    Det ni!

    (more…)


  • Börja Blogga arkiverad

    Jag har arkiverat Börja Blogga, mer eller mindre tillfälligt. Alla gamla länkar fungerar (springer du på något trasigt så skrik gärna till) och det går fortfarande att kommentera posterna, något jag inte vet om jag tänker ha kvar på sikt.

    Börja Blogga var mitt projekt på första 24 Hour Business Camp och blev väldigt lyckad. Förutom att bloggposterna uppskattades av läsarna så är exempelvis sidan svenska pinglistan väldigt omtyckt. Sajtens innehåll har använts som grund i utbildningar och har hjälpt journalister med “så här börjar du blogga”-artiklar genom åren.

    (more…)


  • Jag återkommer alltid till spelens värld

    1996 lanserade jag AlfaWeb, en spretig portalsida med redaktionella undersidor (där Drakens Tand hörde hemma, för de av er som minns den). Det handlade om roll- och brädspel i första hand, men även om tv-spel.

    1997 släppte jag TVspel.nu, först som nyhetsbrev men sedan som sajt. Den blev riktigt, riktigt stor. Senare skulle ett tiotal spelrelaterade sajter, mer eller mindre nischade, rulla ut, däribland ett spelcommunity. TVspel.nu blev Kong, och till slut sålde jag hela köret för att grotta ner mig i (den då främst amerikanska) bloggosfären. Där blev det återfall i form av Live Arcade Review, som handlade om Xbox Live Arcade-spel. Den såldes senare för en hyfsad summa pengar.

    Nog där, eller? Nej, för Jonathan Sulo väckte spelsuget hos mig igen genom att ge mig domänen spelbloggen.se, som sedermera lanserades på andra upplagan av 24 Hour Business Camp. Men spel är svårt och när vi bestämt oss för att bredda så gick Spelbloggen upp i Nutopia, en blogg om allt som är underbart. Den finns för övrigt kvar, Nutopia alltså.

    (more…)


  • Fast riktigt så fort går det inte

    Var befinner vi oss 2020 och vad ska vi göra för att det ska bli en bra plats? Det är inte riktigt frågan Framtidskomissionen ställer i sin bloggstafett, som jag blivit inbjuden till, men det är nära nog som bakgrund för den här posten.

    Det är alltid intressant att sia om framtiden. De senaste månaderna har exempelvis Apple-horden siat om vad Tim Cook & Co. kommer visa oss ikväll. En ny iPhone, ett uppdaterat iOS, och kanske något mer. Rykten, analyser, förhoppningar, mer eller mindre bra källor, påstått läckta delar ur produktionen – allt det där, och ändå träffar journalister, bloggare och analytiker inte alltid rätt. Hur länge har Facebook-telefonen inte varit självklar till exempel? Eller den omtalade iPad-modellen på sju tum?

    Det är inte så lätt att se in i framtiden och talar vi något så långt borta som åtta år, alltså 2020, så blir det ännu svårare.

    (more…)


  • Därför skapade vi #wpsthlm på Facebook

    WordCamp Stockholm använder sig som bekant av hashtaggen #wpsthlm på Twitter, och den officiella sidan är faktiskt inte den på WordCamp Central (det finns en, den är ointressant) utan wpsthlm.se. Ni som var med 2010 minns att undertecknad var mindre imponerad över vad som gick att göra med sidan på wordcamp.org, vilket var anledningen till att vi använde wpsthlm.se i stället. Det gäller fortfarande, även om möjligheterna på wordcamp.org nu åtminstone är betydligt mer visuellt tilltalande.

    Nu finns det även en Facebook-sida som heter #wpsthlm (och ett Twitter-konto för övrigt), trots att vi redan har en som heter WordCamp Sverige.

    Kaotiskt? Ja tyvärr, men det finns en bra förklaring. Faktiskt.

    (more…)


  • Livet utan bredband

    I dag tar många av oss bredbandsuppkoppling för givet. Webbutvecklare designar flashiga sajter med okomprimerade bilder och struntar i att optimera koden – alla har ju bredband så varför ska de bry sig? Det krävs wifi för att ladda hem stora filer från App Store, och storspel som Diablo 3 kräver att du är uppkopplad hela tiden.

    Men vet ni, det går inte att ta bredbandsuppkoppling för givet, nu mindre än någonsin. Dels är det för att de mobila bredbandsuppkopplingarna har tagit över, vilket vi talat om tidigare, och dels är det för att alla faktiskt inte har bredband.

    (more…)


  • Bevace Media köper Facebook-likes och försöker övertyga mig om att det är en bra idé

    Det är inte okej att köpa Facebook-likes, det har redan avhandlats här. Just den posten, och mer precist den här kommentaren, ledde mig till Bevace Media och deras tjänst FBlikes.se. Nej, de får inga länkar, för det här är precis vad som är fel med webben i dag. Det här är ett företag som påstår att det är helt okej att köpa Facebook-likes. De skriver till och med bloggposter om det, och det är just den posten som de själva svarar min föregående post med.

    Från FBlikes.se:

    Luras man inte genom att köpa likes?
    Nej, det gör du inte. Det är helt riktiga användare som gillar er sida och ser era inlägg mm. Det du faktiskt betalar för är att din facebook-sida exponeras på flera olika webbsajter. Det är alltså annonsering och det är inget fel med det.

    25 000 likes tar “upp till 30 dagar” att samla in. Hur relevanta är de tro?

    (more…)


  • Betaläs Webbpublicering med WordPress

    Världens mest försenade ebok? Kanske, och det är helt och hållet mitt fel, för att påstå något annat vore att göra en SJ, och det vägrar jag. Förmildrande omständigheter? Ja, det tycker jag nog, men det betyder absolut ingenting.

    Här är vad som faktiskt betyder något, nämligen en länk till betaversionen av eboken Webbpublicering med WordPress, i PDF-format lämpligt för framför allt skärm, tablets, och din skrivare om du tycker bättre om papper:

    Webbpublicering med WordPress – beta – BETAN ÄR ÖVER!
    PDF-version, 3,5 MB tung

    Men innan du kastar dig över eboken vill jag gärna att du läser färdigt den här posten.

    (more…)